Een aardige grabbelton

Slimme jongen, die Menno Lanting. Hij weet hoe je een boodschap verkoopt. Eerst maak je iets een probleem. Dat doet hij door te zeggen dat veel organisaties te log zijn, dat de nieuwe technologie vraagt om flexibele organisaties die snel kunnen veranderen. Daar beginnen veel managers al te knikken. „Altijd al gezegd”, mompelen ze. Dan komt Lanting met de oplossingen. Hij haalt talloze voorbeelden aan van organisaties die zijn aanbevelingen bevestigen. Jammer is het wel dat veel van die voorbeelden elkaar tegenspreken. Bij het ene succesvolle bedrijf moet er wat minder inspraak zijn, terwijl het andere succesvolle bedrijf iedereen wil laten meebeslissen. De ene keer moeten we oppassen voor een informatieoverdosis, de andere keer moeten we op Twitter. Hoe Word Ik Een Speedboot is een aardige grabbelton met managementmethodes, onderzoekjes, ondernemersanekdotes en werkvormen. Het is overigens een in boekjesvorm uitgebracht hoofdstuk uit het boek Olietankers en Speedboten dat Lanting vorig jaar scheef – we zeiden toch al dat-ie een slimme jongen was?