Alibaba koopt onafhankelijk Chinees dagblad

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het vlaggenschip van de pers in Hongkong, zo omschrijft Bloomberg de South China Morning Post. Het is bovendien een van de weinige betrouwbare kranten in China. Bloomberg meldt nu dat Jack Ma’s Alibaba een aandeel in de krant koopt.

Details over de aankoop zijn nog niet bekend en geen van beide bedrijven wil commentaar geven. De South China Morning Post is onderdeel van de SCMP Groep en verliest de laatste jaren steeds meer omzet en lezers, schrijft Fortune. De meerderheid van de aandelen in handen is van de Kerry Groep, het Maleisische conglomeraat van financier Robert Kuok.

Bloomberg maakt zich zorgen over de onafhankelijkheid van de berichtgeving door SCMP. Immers, een bedrijf als Alibaba kan niet zó groot worden als er niet nauwe banden zijn met de regering in Beijing. Niettemin laat Jack Ma zich er altijd op voorstaan dat hij een onafhankelijk ondernemer is.

Maleisische energiebedrijven in Chinese handen

China General Nuclear Power (CGN) neemt alle energie-gerelateerde aandelen over van het staatsfonds 1Malaysia Development Berhad(1MDB). Nikkei Asian Review schrijft dat de overname de Chinezen niet alleen voet aan de grond geeft in het Zuid-Aziatische Maleisië, maar ook toegang tot de energiecentrales in Bangladesh, Egypte, Pakistan en de Verenigde Arabische Emiraten.

Het Chinese staatsbedrijf betaalt 9,83 miljard ringgit (2,15 miljard euro) voor de energie-aandelen. De overname door de CGN Groep past in de doelen van de Maleisische regering, zegt 1MDB-directeur Arul Kanda in de New Strait Times:

De aankoop door CGN Groep brengt een belangrijke buitenlandse investering naar Maleisië en is een duidelijk teken van vertrouwen in de Maleisische economie.

Nestlé wil goede voorbeeld geven

Nestlé belooft volgend jaar met nieuwe regels te komen voor alle potentiële leveranciers. Het bedrijf wil ook mensen aannemen die moeten controleren of de regels worden nagekomen. Volgens de New York Times beschouwt Nestlé zichzelf als leider in de voedingsindustrie: het bedrijf moet het goede voorbeeld geven.

Er is namelijk sprake van grootschalige schending van mensenrechten en arbeidsrechten in de Thaise visserij-sector, schrijft Nestlé volgens de New York Times in een rapport. Bij het rekruteren van nieuwe vissers wordt misleiding gebruikt en niet zelden zijn de vissers en medewerkers in de verwerkingsindustrie minderjarig. De boten waarin vissers het water opgaan zijn niet alleen gevaarlijk, onderling wordt regelmatig geweld gebruikt.

De meeste werknemers in de visserij zijn migranten uit het naburige Cambodja of Myanmar, die met valse papieren naar Thailand zijn gebracht door smokkelaars. De vissers werken 16 uur per dag, zeven dagen per week. Er is niet voldoende te drinken of eten, en nauwelijks medische verzorging als ze zich verwonden.