Camera legt verzwegen ritten genadeloos vast

Deze rubriek belicht elke dinsdag kwesties uit het bedrijfsleven waarover de rechter zich onlangs uitsprak. Vandaag: leaseauto en huisvuil.

In dit digitale tijdperk is anonimiteit een illusie en privacy relatief. Iets om rekening mee te houden bij de rittenregistratie van je leaseauto. Wie de Belastingdienst verzoekt om een ‘verklaring privégebruik auto’, mag namelijk niet meer dan vijfhonderd privékilometers per jaar rijden. Ook niet als je dat in je administratie een beetje verdoezeld.

Een man die denkt zijn leaseauto voornamelijk zakelijk te gaan rijden, vraagt zo’n verklaring aan om geen fiscale bijtelling te hoeven betalen. Drie jaar rijdt hij zonder problemen rond, totdat de inspecteur hem vraagt een formulier in te vullen en een overzicht van gereden kilometers wil.

Deze administratie legt de inspecteur naast de bekeuringen die de automobilist de afgelopen jaren heeft gekregen. Ook vergelijkt hij de ritten met foto’s die van de auto zijn gemaakt door politiecamera’s met zogenoemde Automatic Number Plate Recognition. Deze camera’s, opgesteld langs drukke snelwegen en belangrijke knooppunten, scannen kentekens van voorbijrijdende auto’s.

De auto blijkt te zijn gezien op plekken die niet in de overzichten voorkomen en de man krijgt een fikse naheffing. Onterecht, volgens de automobilist. Hij probeert de rechtbank Den Haag ervan te overtuigen dat hij hoe dan ook niet meer dan vijfhonderd kilometer per jaar privé heeft gereden, maar de verzwegen ritten zijn voor de rechter al genoeg om de inspecteur gelijk te geven.

In hoger beroep zet de man in op de onrechtmatigheid van het gebruik van de camerabeelden. Het is een inbreuk op zijn privacy, waarvoor geen wettelijke basis bestaat. Maar het Haagse hof gaat er niet in mee. De Belastingdienst bewaart alleen de gegevens die van belang zijn om de juiste belasting te kunnen heffen, aldus het hof. De no hits – zo’n 60 procent van de gegevens – worden meteen vernietigd. De beelden zijn bovendien alleen voor controle van het gebruik van de auto, de bestuurder is slechts een bijproduct.