TMG stopt met Dichtbij.nl in grote steden

De regionale edities van Noord-Holland, Rotterdam, Utrecht en Leiden zijn al jaren verlieslijdend.

Het hoofdkantoor van de Telegraaf Media Groep. Foto Remko de Waal / ANP

De Telegraaf Media Groep (TMG) stopt begin 2016 met de hyperlokale burgerjournalistieke website Dichtbij.nl in Noord-Holland, Rotterdam, Utrecht en Leiden. Dat maakte het bedrijf maandag bekend. Het besluit kost naar verwachting veertig van de zestig arbeidsplaatsen bij Dichtbij.nl.

‘Ruimte voor nieuwe hyperlokale initiatieven’

Holland Media Combinatie, onderdeel van TMG, wil “nieuwe hyperlokale initiatieven” ontplooien onder “sterke hoofdmerken”. De uitgever is in de regio’s in Noord- en Zuid-Holland al sterk vertegenwoordigd met kranten als het Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, het Leidsch Dagblad en De Gooi- en Eemlander. Dichtbij.nl is al jaren verlieslijdend.

In Noord-Brabant, Haaglanden en de Drechtsteden gaat Dichtbij.nl wel verder, in één vestiging in Eindhoven. Die edities laten wel een positief rendement zien, aldus de uitgever.

Conflict regionale kranten

De redacties van de regionale dagbladen van TMG raakten in september in een ernstig conflict met de directie van Holland Media Combinatie over een voorgenomen reorganisatie bij de kranten.

Kern van het conflict was dat de HMC-directie vier hoofdredacteuren wil benoemen, een voor elke titel (Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad/IJmuider Courant, Gooi- en Eemlander en Noordhollands Dagblad). De redactieraad van HMC vreesde dat de directie zich te veel zal bemoeien met de journalistieke koers. De rechter besliste vorige maand dat TMG de reorganisatie moest opschorten.

TMG in zwaar weer

De financiële situatie bij TMG, het mediabedrijf achter onder meer De Telegraaf en Sky Radio, is al een tijd slecht. In oktober maakte het bedrijf bekend dat de totale omzet van de eerste negen maanden van dit jaar zeven procent lager lag dan in dezelfde periode van het jaar ervoor.