Column

Domper dat Adele haar album niet als stream aanbiedt

De rentree van de Britse zangeres Adele is al weken nieuws. Naar haar derde album 25 is niet alleen in vele huiskamers uitgezien – van haar vorige plaat verkocht ze ruim dertig miljoen exemplaren – maar het zou ook voorkomen dat inkomsten van de muziekindustrie verder teruglopen.

De avond voor de release afgelopen vrijdag kwam de mededeling dat de zangeres haar muziek niet via streamingdiensten als Apple Music en Spotify zou aanbieden. Wat een domper dat de stijlvolle collectie van elf liedjes, waaraan gewerkt is met zo’n tien verschillende producers, niet komt waar de (jonge) consument zich het meest begeeft: op de streamingdiensten. Zuur en opmerkelijk ook. Muziek luisteren via streams is immers voor velen logisch en vanzelfsprekend. Ondanks zijn controversiële inkomstenmodel voor artiesten is dit hoe dan ook het toekomstpad.

Maar verdient Adele de stevige veeg uit de pan die de Amerikaanse muziekanalist Bob Lefsetz haar direct gaf op zijn blog? In zijn tirade haalde hij niet alleen als zangeres onderuit („Je bent de Beatles niet. We kunnen ook zonder jouw muziek”) maar noemt haar keuze ook een ‘dash for cash’, ofwel, een duik op het grote geld.

Tja. Is Adele nu inderdaad een arrogant divatype omdat zij zich niet conformeert aan de heersende norm dat je bijna voor niets weggeeft waaraan zo lang is gewerkt? Is de keerzijde van haar megasucces dat zij zich druk maakt om de magere inkomsten via Spotify, ook al zal die afdracht in haar geval het maximaal haalbare zijn? Of vindt ze haar muziek misschien terecht zo waardevol dat je voor haar cd’tje of – vintage hip – de lp ‘zelfs’ naar de winkel moet?

In een interview zei Adele simpelweg niets met Spotify te hebben. Het maakt „geen deel uit van haar leven”, ze downloadt haar muziek via iTunes. „Ik weet best dat streamen de toekomst heeft en dat respecteer ik ook, maar ik hoef niet degene te zijn die dat versnelt.” Waarom ze eerder haar nieuwe single Hello dan wel op Spotify zette is een raadsel. Daarvan knalde het aantal streams in no time naar de honderd miljoen.

Een belangrijk punt heeft ze dat het aan de artiest is hoe je zijn of haar muziek beluistert. Interessant hoe de verkoop zal lopen. Dat dit geen definitieve situatie is, kun je verder op je vingers natellen. Ook 25 zal natuurlijk uiteindelijk gewoon op Spotify en/of de andere streamers belanden. Net als haar albums 19 en 21.

En wat schoot Adele er dan mee op? Hogere inkomsten uit de verkoop, ja natuurlijk. Maar haar beslissing de muziek niet voor streaming beschikbaar te maken heeft tevens illegaal downloaden weer uiterst aantrekkelijk gemaakt.

En dát is voor geen enkele maker wenselijk.