Doe eens gek, investeer in kamerplanten

Planten in je huiskamer is helemaal hip. Deze bedrijven proberen de kamerplantenmarkt te veroveren.

Foto Flickr/chrrristine

Planten zijn hip. Of het nou om een cactus, vijg of ordinaire palm gaat: in menig yuppenhuis staat de kamerplant strategisch tussen racefiets en analoge fotocamera in. Of zoals deze voor Vitamine Plant in denim gehulde mannen het stellen: “Sinds ik planten in mijn koffiezaak heb staan, trek ik meer klanten.” En: “Ik ben een vrouwenmagneet door m’n planten.” We begrijpen het. En steeds meer startups ook.

Groene trend

Groen doen is al langer belangrijk. Maar dat die ‘groene trend’ net zo goed esthetisch is bewijst de populariteit van kamerplanten. Tumblr en Pinterest staan vol vetplantjes, interieurmagazines toveren woonkamers om in ‘urban jungles’. Daniel Sutjahjo, industrieel ontwerper bij Pikaplant, merkte dat tijdens de Milan Design Week in april:

“Ineens werden onze ontwerpen in één zin met modehuizen als Hermès en woongigant Ikea genoemd. Overal zou de groene trend terug te vinden zijn. En daar hoor je dan bij.”

Uit de invoercijfers van levende kamerplanten in Nederland blijkt bovendien dat de vraag naar kamerplanten afgelopen jaren toenam. Al was er in 2014 een kleine daling te zien.

Deze winkels en startups liften mee op de groene trend in Nederland:

Wildernis

Het Amsterdamse Wildernis noemt zichzelf een ‘stadstuinwinkel nieuwe stijl’. In de met planten overladen winkel kunnen mensen namelijk niet alleen kamerplanten en tuinspullen kopen, maar ook macramé-workshops volgen of gewoon een kopje koffie drinken. Eigenaresse Mila van de Wall:

“We openden een half jaar geleden, omdat we merkten dat er in Amsterdam nog weinig winkels uitsluitend gericht waren op kamerplanten en tuinieren. We zijn niet winstgedreven: ons doel is de stad groener te maken. En dat lukt.”

Dat steeds meer winkels de trend oppikken valt Van de Wall ook op: “Het was natuurlijk te verwachten dat we niet de enige zouden blijven.”

Wildernis in het zonnetje.. Foto van #bintihomeblog..

A photo posted by Wildernis (@wildernisamsterdam) on

Pikaplant

Pikaplant, anderhalf jaar geleden opgericht door twee industrieel ontwerpers van design bureau Leaps, ontwerpt kamerplanten en irrigatiesystemen voor de ‘luie plantenliefhebber’. Hun ‘Jar’ - een zichzelf voedend plantje in een weckpot - is inmiddels winstgevend. Met de ‘Tableau’ - een systeem dat automatisch water aan kamerplanten geeft - haalde het bedrijf onlangs 90.000 euro aan pre-orders op via crowdfundingplatform Kickstarter.

Hun producten liggen in conceptstores in tien verschillende landen. “Winkels vinden ons vooral op designbeurzen”, aldus oprichter Daniel Sutjahjo. Zo’n ‘lui’ plantje is overigens wel hip, maar ook duur. Voor de Jar betaal je al gauw vijftig euro.

We Smell The Rain

Dat conceptstores er vaak als de kippen bij zijn merkte ook Kim Band, oprichtster van We Smell The Rain, dat kamerplanten verkoopt voor ‘stadsbewoners’: interieurliefhebbers met geld.

Band - zelf afkomstig uit de mode-industrie - verkocht haar eerste plantjes op de Local Goods Market in de Amsterdamse Hallen. Het bleek een succes. Verschillende conceptstores benaderden Band en verkopen nu meer van haar planten.

“Ik begon pas vijf maanden geleden, maar werk nu al kostendekkend. Loon kan ik mezelf nog niet uitkeren, maar ik heb inmiddels wel een stagiaire en iemand in dienst die me helpt met de productielijn.”

STEK De Stadstuinwinkel

Het Rotterdamse STEK begon twee jaar geleden als tuin- en buitenplantenwinkel. “Omdat we een tuincentrum in de binnenstad misten”, vertelt medeoprichtster Marlou de Jong. Samen met vijf andere ‘groene’ zzp’ers startte ze STEK. Op die manier kon elk van hen één dag in de stadstuinwinkel staan.

Inmiddels verkoopt STEK zowel buitenplanten, als kamerplanten en helpt de naamsbekendheid van STEK de zzp’ers aan nieuwe opdrachten. Verschillende particulieren en bedrijven benaderen STEK bijvoorbeeld voor het maken van tuinontwerpen. Marlou de Jong:

“Met de winkel streven we niet naar winstgevendheid, maar we verdienen vooral aan de opdrachten die het ons oplevert.”