De donkere kant van het groene goud van Birma

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Jade levert Birma veel geld op, volgens rapporten is de totale industrie vorig meer dan 30 miljard dollar waard. Het zijn vooral zakenmannen, generaals en rebellengroepen die verdienen aan de groene edelstenen. Maar de jade-winning in Birma kent ook duistere kanten. Ruim negentig Birmezen zijn gedood en nog eens honderd vermist nadat een mijn getroffen werd door een modderlawine. Dat schrijft The Wall Street Journal.

De doden zijn arme bewoners van Hpakant, een dorp tussen de mijnen in het noorden van Birma. Buitenlandse journalisten mogen het gebied niet in, maar lokale journalisten melden dat dorpsbewoners met hun handen in de modder graven op zoek naar slachtoffers. De jade-mijnen zijn notoir onveilig.

Topman van Chinese zakenbank weg na schandaal

Wang Dongming zou wegens zijn leeftijd (61 lentes jong) niet nog een termijn ambiëren als baas van Citic, de belangrijkste zakenbank van China. Maar dat blijkt niet de hele waarheid, schrijft de Financial Times.

Voor een groot schandaal over handel met voorkennis bij Citic was Wang zeker van plan nog een termijn aan te blijven. De leeftijdgrens van zestig jaar oud is niet keihard in China, aldus de zakenkrant. De top van de Chinese communistische partij heeft druk op de commissarissen van Citic uitgeoefend om Wang te dwingen met pensioen te gaan, weet de FT.

Plannen voor Japanse kogeltrein in Texas

Amerikanen houden van hun auto’s. Toch denken private investeerders dat een hogesnelheidstrein in de staat Texas een succes kan zijn. Zakenmannen hebben al 4 miljard dollar toegezegd, schrijft de Nikkei Asian Review.

De trein zou 400 kilometer overbruggen tussen de twee miljoenensteden Dallas en Houston. De lijn zou totaal zonder Amerikaanse overheidsbemoeienis gefinancierd en gebouwd worden. De kosten worden geraamd op 12 miljard dollar. Grote kans dat Japanse financierders en overheid wel bij willen dragen. Texas Central Partners, zoals het consortium heet, hoopt in 2017 met de aanleg van start kunnen gaan.

De eerste Shinkansen zou in 2012 door Texas moeten knallen.