In beeld

Hier wil je niet zijn

Voor zijn fotoproject Law & Order richtte Jan Banning zijn camera op de politie, rechtbanken en gevangenissen van vier landen. Als representanten van verschillende rechtssystemen koos hij voor Frankrijk, Oeganda, Colombia en de VS. In de meeste landen bleek het fotograferen in de rechtbanken geen groot probleem. Alleen Colombiaanse rechters wilden soms niet op de foto omdat ze zich bedreigd wisten. De politie lag al een stuk moeilijker. Problematisch was het verkrijgen van toegang tot gevangenissen. Het kostte jaren om toegang tot de Franse gevangenissen te krijgen; Oeganda daarentegen was heel transparant en toegankelijk. Het boek wordt zaterdag gepresenteerd in De Balie in Amsterdam. Banning kreeg al brede bekendheid met fotoprojecten als Bureaucratics, Down and Out in the South en Troostmeisjes, portretten van Indonesische vrouwen die in de oorlog tot prostitutie werden gedwongen.
Vrouwelijke gevangenen kijken televisie in de gevangenis van Putnam County, VS. Jan Banning
In een kantoor in Cartagena, Colombia (2011). Jan Banning
San Diego vrouwengevangenis in Cartagena, Colombia (2011). Jan Banning
Nakasangola gevangenis, ten noorden van de Oegandese hoofdstad Kampala. Het is de nieuwste gevangenis van het land, uit 2007. Jan Banning
Carl Humphrey de 'warden' (gevangenisdirecteur) van Georgia Diagnostic & Classification Prison, de staatsgevangenis in Jackson, VS (2012). Jan Banning
Hooggerechtshof in Kampala, Oeganda (2010). Jan Banning
Bewaking in Maison d'arrêt de Bois-d'Arcy. Jan Banning
Luchtplaats in het Centre Penitentiaire de Lille-Annoeullin, Frankrijk (2013) Jan Banning