Bachmaagden en Bachminnaars Muziek

Recensent Mischa Spel denkt dat pianist Piotr Anderszewski van iedereen een Bachliefhebber kan maken.

Nederland is, met dank aan de Matthäus Passion, een hevig Bach-minnend land. Je kunt je destructiever levensmotto’s voorstellen dan ‘geen dag zonder Bach’. Ook de Frans-Poolse pianist Piotr Anderszewski (46 ) wijdt zich al decennia aan Bach. Let wel: aan een moderne Bach, op een gewone Steinway, mét de uitdrukkingsmogelijkheden van vandaag. Anderszewski’s Bach is in meer opzichten eigentijds. Luister maar naar de Prelude van de Engelse suite nr.3. Er wordt gedanst, je hoort stemmen kraakhelder naast elkaar hun eigen gang gaan, overal bruist energie.

Maar dit is ook een Bach waaraan – frasering, accenten, retoriek – de bevindingen van de historische uitvoeringspraktijk niet voorbij zijn gegaan.

De overbekende Gavotte uit Suite nr. 3 klinkt speels, hups en tegelijkertijd poëtisch. De kraakheldere polyfonie van de Prélude van Suite nr. 5 begint met hamerende nadruk en maakt in de Allemande dan plaats voor maximale beschouwelijke breedte en diepgang. Dit is een intieme opname vol uitersten, even gerijpt als afgewogen. Een cd die Bach-minnaars zal behagen, en van Bach-maagden Bach-minnaars kan maken.