Ziekenhuis betaalt record aan smartegeld

Het ziekenhuis verzweeg een medische misser. Een arts vergat te kijken naar een belangrijk onderzoek.

Adrienne Cullen

UMC Utrecht betaalt een vrouw die het slachtoffer is van een ernstige medische fout ruim 350.000 euro. Dat is, voor zover bekend, het hoogste bedrag aan smartegeld dat ooit in Nederland is betaald in een letselschadezaak. De fout, met fatale gevolgen, werd door het ziekenhuis twee jaar te laat gemeld bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant.

Lees ook: ‘Ik sterf aan medische nalatigheid’

Een gynaecoloog in UMC Utrecht liet in 2011 weefsel uit de baarmoederhals van de nu 55-jarige Adrienne Cullen onderzoeken, zonder dat zij dat wist. Het weefsel bleek kwaadaardige cellen te bevatten. „De arts heeft de uitslag van het biopt niet gezien en er geen rekening mee gehouden dat hij geen alert van het laboratorium zou krijgen”, mailt het ziekenhuis. De arts deed ook geen navraag.

Pas twee jaar later, in april 2013, werd de alarmerende labuitslag bij toeval in haar dossier aangetroffen door een wetenschapper. Nadere behandeling volgde, maar ze bleek ongeneeslijk ziek. Ze heeft nu, naar verwachting, nog een klein jaar te leven.

Pas nadat haar letselschadeadvocaat er tot twee keer toe op aandrong bij UMC Utrecht én toen vaststond dat ze vroegtijdig zou komen te overlijden, lichtte het ziekenhuis in juni dit jaar de Inspectie voor de Gezondheidszorg in. Te laat, bevestigt de inspectie. „Een melding in 2013 was op zijn plaats geweest.” Een ziekenhuis is verplicht om calamiteiten direct bij de inspectie te melden.

UMC Utrecht erkent in een schriftelijke reactie dat „de diagnose kanker” als gevolg van de omissie in 2011 te laat is gesteld. „Helaas met fatale gevolgen.” Margriet Schneider, sinds twee weken bestuursvoorzitter van UMC Utrecht, noemt het in een schriftelijke reactie „onverdedigbaar dat alles zo lang heeft geduurd”.

Het ziekenhuis heeft „gefaald” in de zorg en de begeleiding van Cullen, mailt ze. „Dat spijt ons oprecht.” Over het twee jaar te laat melden van de fout bij de inspectie stelt ze: „Dat had niet mogen gebeuren.” Ook duurde de financiële afhandeling „te lang”. „Dat rekenen we ons zelf aan.” Schneider noemt de zaak „voor alle betrokkenen ontzettend verdrietig”.

De casus staat niet op zich. Het onderzoeksprogramma Zembla onthulde onlangs dat op de kno-afdeling van UMC Utrecht eveneens ernstige medische fouten voor de Inspectie zijn stilgehouden. Daarop stelde het ziekenhuis een onderzoekscommissie in. De zaak-Cullen wordt daar nu in meegenomen, meldt het ziekenhuis.

Volgens UMC Utrecht is de fout in 2011 mede veroorzaakt door de overgang van papieren naar digitale patiëntendossiers. Het ziekenhuis en de inspectie stellen dat er maatregelen zijn genomen om herhaling te voorkomen. Het ziekenhuis zegt zijn digitale systeem te hebben „uitgerust met automatische alerts naar behandelaars bij nieuwe diagnostische uitslagen”. „Zo moet worden geborgd dat een diagnose nergens kan blijven hangen in de organisatie en dat deze goed wordt teruggekoppeld aan de patiënt.”

UMC Utrecht zegt „niet bekend te zijn” met andere, vergelijkbare incidenten als gevolg van de overgang naar digitale patiëntendossiers.