Snapdeal en Flipkart gaan strijd aan met oplichters

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het Chinese Alibaba probeert al langer korte metten te maken met onbetrouwbare aanbieders. Nu het met de Indiase e-commerce sector steeds beter gaat, krijgen winkelplatforms Flipkart en Snapdeal met dezelfde problemen te maken. Dat schrijft Economic Times.

Duizenden verkopers in de online winkelcentra verkopen nagemaakte merkproducten, verhogen de prijs van gerechten of leveren de bestelde spullen nooit af. Vice-president van Flipkart Manish Maheshwari:

Wij verwijderen zulke verkopers meteen en we hebben een mystery shopping team opgezet om namaakartikelen op te sporen. Voor merken in bijvoorbeeld de elektronicasector laten we alleen nog geautoriseerde verkopers toe om te verkopen.

Didi Kuaidi en Ola nemen het samen op tegen Uber

Het Chinese taxibedrijf Didi Kuaidi investeert in haar Indiase evenknie Ola. Volgens de Nikkei Asian Review hoopt Didi Kuaidi op die manier de concurrentie aan te kunnen met de Amerikaanse concurrent Uber.

Didi Kuaidi pompt 500 miljoen dollar (466,46 miljoen euro) in Ola. Sinds de oprichting in 2011 haalde het Indiase bedrijf al 1,3 miljard dollar (1,21 miljard euro) op. In de Indiase taxisector gaat 10 miljard dollar (9,3 miljard euro) om. Met de extra investering wil Ola haar marktaandeel vergroten.

Japans subsidieprogramma mislukt

Een Japans overheidsprogramma dat bedrijven moet stimuleren om vrouwen aan te nemen in leidinggevende functies, lijkt te mislukken. Dat schrijft de Financial Times. Het programma heeft in een jaar tijd, maar één aanmelding ontvangen.

De regering denkt dat het programma te ingewikkeld is. Volgens de Financial Times toont de mislukking aan dat Japanse bedrijven niet zitten te wachten op vrouwelijke leiders. De samenleving wil bovendien niet af van de conservatieve rolverdeling tussen vrouwen en mannen.

Slechts 11 procent van de Japanse managers is vrouw. Tegelijkertijd heeft 66 procent van de vrouwen een baan. Het doel van premier Abe’s womenomics campagne is dat in 2020, 30 procent van de leiders vrouw is.

Het subsidieprogramma gaf bedrijven met minder dan 300 werknemers een bonus van 300 duizend yen (2.278 euro) wanneer ze een vrouw aannemen. Het programma is nu eenvoudiger gemaakt. De regering verwacht dat er nu meer gebruik van zal worden gemaakt.