Neveneffecten van alcoholcampagnes

Hoe meer aandacht voor rijden onder invloed, hoe kleurrijker de neveneffecten. Enkele opvallende nieuwsberichten van deze maand geven voer aan deze gedachte. Neem de man uit Tiffin, in de Amerikaanste staat Ohio. Hij werd gearresteerd omdat hij zijn negenjarige buurjongetje in zijn auto liet rijden – om barbecuesaus te kopen voor bij de kip. Hij zat op de bijrijderstoel omdat hij al drie keer was veroordeeld voor rijden onder invloed. Personeel van een tankstation (zonder barbecuesaus overigens) verlinkte de man.

Of neem het bericht uit het Canadese York, op vier uur rijden van Tiffin. Op 15 november belde een eveneens negenjarige jongen vanuit een auto naar de politie: mamma zat dronken achter het stuur. Bewustwordingscampagnes hadden hun uitwerking niet gemist: zoonlief was bang. De moeder is gearresteerd.

Nu moet alleen nog de gedachte achter de alcoholcampagnes doordringen tot de bekeurende agenten. In Pinellas County, in het Amerikaans Florida, mocht een agent een onderscheiding in ontvangst nemen omdat hij meer dan 100 dronken automobilisten had gearresteerd. De organisatie die hem wilde eren, Mothers Against Drunk Driving, liep daarbij tegen een probleem op: de agent was te dronken om de onderscheiding in ontvangst te nemen.