Justitie VS onderzoekt rol toeleverancier in dieselgate

Justitie in de Verenigde Staten breidt haar onderzoek naar het VW-schandaal uit tot toe- leverancier Robert Bosch.

Volkswagen moet in VS vandaag reparatieplan indienen. Foto AP

De Amerikaanse autoriteiten gaan onderzoeken welke rol de Duitse toeleverancier Robert Bosch GmbH heeft in het Volkswagenschandaal. Dat meldden bronnen aan persbureau Reuters.

Openbare aanklagers willen weten of Bosch wist van het jarenlang manipuleren van de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) of er zelfs moedwillig aan bij heeft gedragen. Bosch levert belangrijke onderdelen voor dieselmotoren. De onderdelen zitten ook in de zes Volkswagenmodellen en het Audi-model waarover het concern fraude heeft toegegeven.

Er is vooralsnog geen bewijs gevonden dat Bosch er weet van had. Bosch leverde aan Volkswagen software die alleen voor ‘testdoeleinden’ was bedoeld. Volgens de Duitse krant Bild am Sonntag waarschuwde Bosch al in 2007 Volkswagen dat gebruik hiervan op de weg illegaal is.

Plan van aanpak

Vandaag moet Volkswagen een plan bij de Amerikaanse milieuagentschappen EPA en CARB indienen. Daarin staat hoe het concern de half miljoen auto’s die in de VS de normen overschrijden, wil gaan repareren.

Er zijn twee opties voor Volkswagen, zeggen experts tegen persbureau AP. Of Volkswagen moet een groter uitlaatsysteem inbouwen dat stikstofoxiden kan afvangen. Of het zet er een systeem in dat met chemicaliën de uitstoot van stikstofoxiden tegengaat.

Beide oplossingen hebben nadelen. De grotere uitlaat verslechtert wellicht de prestaties en kost extra brandstof. Voor het chemische systeem moet de motor worden verbouwd. Beide opties kosten zo veel, dat terugkopen wellicht goedkoper uitvalt voor Volkswagen. Amerikaanse bezitters van dieselauto’s met fraudesoftware hebben alvast wel een vergoeding van 1.000 dollar aangeboden gekregen. 120.000 eigenaren zouden daarop hebben ingetekend.

Claims uit Oud-Beijerland

In Europa hebben bezitters van dieselauto’s met fraudesoftware hebben nog geen aanbod voor compensatie gekregen. Ook heeft Volkswagen uitstel gekregen tot het einde van het jaar om uit te leggen hoe het de CO2-uitstootgegevens van 800.00 auto’s manipuleerde – het tweede schandaal dat opdook. Wel heeft Volkswagen toegezegd mogelijk auto’s terug te kopen

Boze Europese autobezitters kunnen zich melden bij Stichting Volkswagen Car Claim in Oud-Beijerland. Volgens het Duitse Handelsblatt werkt de stichting in opdracht van twee grote Duitse advocatenkantoren aan collectieve rechtszaken tegen Volkswagen om schadevergoeding af te dwingen. Collectieve claimzaken zijn in Duitsland niet toegestaan.