‘Geen angst voor drommen toeristen met selfiesticks’

Bouwt Rotterdam alleen maar? De wethouder bestrijdt dat – een beetje. Wonen, werken én bezoeken moeten aantrekkelijker worden.

De prijzenkast op het stadhuis van Rotterdam raakt vol. Sinds deze week mag de binnenstad zich twee jaar lang de beste van Nederland noemen.

De beste binnenstad, wat zegt dat?

Wethouder Adriaan Visser (binnenstad, D66): „Dat de gezamenlijke inzet beloond is met een kwaliteitslabel. De gemeente werkt met ondernemers, bewoners en andere partners al jaren aan een binnenstad die prettig is om te bezoeken, in te wonen en te werken.”

Dinsdag verschijnt de Binnenstadsmonitor 2015. Beeld bevestigd?

„De stijgende lijn zet zich voort. Investeerders en ontwikkelaars melden zich weer. Belangrijk is dat het aantal bewoners in de binnenstad de afgelopen vijf jaar met 10 procent is toegenomen, het aantal gezinnen met 13 procent. We beginnen een ‘rijkere’ stad te worden, waar mensen vaker buiten de deur eten en langer winkelen.”

De kritiek is vaak dat het gemeentebestuur alleen stenen stapelt. Bedrijvigheid, cultuur blijven achter.

„Het een is nodig om het andere mogelijk te maken. Stenen zijn maar stenen; wat je bouwt moet gevuld worden. Dat snap ik heel goed. Toch moet je eerst bouwen. De Wilhelminapier, die wat mij betreft ook bij het centrum hoort, krijgt nog twee woontorens. Die pier kan ook veel meer bezoekers en activiteiten herbergen. Die komen straks ook. De mix is belangrijk, we doen én én.”

Maar bouwen is het credo?

„Het gaat om het ‘verdichten’ van de binnenstad – meer bewoners, bezoekers en werk. Cultuur en evenementen horen daar nadrukkelijk bij. Rotterdam wil aantrekkelijk zijn, een plek waar mensen langer verblijven én die goed bereikbaar is. Het aantal ov-reizigers naar de binnenstad neemt al explosief toe. We gaan binnenkort de discussie krijgen of de stations daar nog wel op berekend zijn.”

De saxofonist bij CS is meermaals door stadswachten weggestuurd. Maak je zo de stad leuker?

„In de binnenstad willen we de dingen wat meer op z’n beloop laten. Meer ruimte voor terrassen, pop-up, straatartiesten. Maar wel geleidelijk, en met enige regels. Anders kan het misgaan. Maar dat stadswachten voor iedere scheve terrasstoel een bon uitdelen, is echt kletskoek.”

De Coolsingel blijft ook in het herinrichtingsplan van 47 miljoen een drukke weg. Waarom niet optreden tegen auto’s in het centrum?

„Zonder auto’s is geen optie, wel moet de dominantie ervan afnemen. Het plan moet verblijven, fietsen en lopen aantrekkelijker maken. Ook omdat het de missing link is van Centraal Station naar Markthal. Als we de auto echt willen aanpakken, moeten we daar met z’n allen toe bereid zijn.”

Een angstbeeld is dat de stad wordt overspoeld door toeristen met selfiesticks. Is dit terecht?

„Daar moet ik eerlijk gezegd een beetje om giechelen. Zover zijn we nog lang niet. Laten we even trots zijn dat er bezoek van buitenaf komt. Ik vind het leuk om te horen dat de ov-fiets regelmatig uitverkocht is. En iedere week leg ik wel een keer aan iemand met een routekaart uit hoe hij kan lopen. Ik ben blij dat het steeds vaker in het Engels moet.”