Doorbreken op je vijfenzestigste

Iedere overspannen kantoormuis droomt er weleens van: je paspoort vernietigen, opstijgen in een wolk van geestverruimende middelen en blijven hangen op een Californische bergtop. Je terugtrekken uit de dagelijkse ratrace en leven op straat met een Casiotone-keyboard, waar je voorgeprogrammeerde computerbeats en riedeltjes uitramt en zo net je brood verdient.

Susan Dietrich Schneider, oftewel Suzy Soundz, ofwel The Space Lady, deed het. Een lieve gekkie, denk je als je haar voor het eerst ziet. Daar staat ze, op het plein voor het winkelcentrum in Santa Fe, New Mexico. Op haar hoofd is die eeuwige Wickie de Viking helm geplant. Een rood lampje knippert tussen de vleugels van de helm als de piek op een kerstboom.

Maar dan gaat ze zingen, covers als ‘Born to Be Wild’ of ‘Major Tom’, met veel galm. Haar heldere ijle stem draagt ver over het plein alsof het een Gregoriaanse hoogmis is. Ruige of vrolijke nummers krijgen iets melancholisch en transcedents. Ze torpedeert je een andere stratosfeer in, waar TSL, zoals ze zichzelf liefkozend noemt, naar eigen zeggen ook weleens is geweest, op bezoek bij aliens. Intussen begeleidt ze zichzelf met een uptempo computerbeat uit de bibliotheek van haar synthesizer, die ze bespeelt met handschoentjes waar de vingertoppen zijn afgeknipt. Met het geld dat ze zo verdiende op straat in hippiewijk Haight-Ashbury en gaybuurt Castro in San Francisco, onderhield ze haar kinderen en haar hippieman die de nummers voor haar schreef. Steven Tyler complimenteerde haar ooit op straat, maar ze herkende de Aerosmith-zanger niet. Later, als zestigjarige, maakte ze nog een korte rentree in de maatschappij als zuster en trouwde ze opnieuw met een singer-songwriter: Eric Schneider.

En toen gebeurde het toch. Schneider moedigde haar aan weer te beginnen achter de Casio. De Franse dj Erol Alkan gebruikte haar muziek in een van zijn dj-sets. En afgelopen week tourde de 67-jarige Amerikaanse ineens langs poppodia in Rotterdam, Londen en Zwitserland. Zondag staat ze in TivoliVredenburg tijdens festival Le Guess Who? – dat dit jaar opvallend veel acts uit de donkere spelonken van de muziekwereld diept.

Vice zette haar album ‘The Space Lady’s Greatest Hits’ op nummer 45 in de top 50 van haar lijst met beste albums uit 2013. The Guardian noemde het album een van de 101 raarste albums die je kan terugvinden op Spotify.

Er zijn weinig muzikanten die doorbreken op hun vijfenzestigste. The Space Lady lukte het wel. Waarom? TSL is een outsider, maar ze is niet eng. The Space Lady, overtuigd boeddhist en veganist, gebruikt ‘bevestigende’ muziek om een standpunt in te nemen voor liefde en wereldvrede. Ze heeft iets ridicuuls. Maar ook iets ontegenzeggelijk oprechts. En daarom werkt het goed in deze soms van God verstoken tijd, waarin veel artiesten zich vooral druk lijken te maken om egomarketing.