Vertrouwen consumenten neemt iets toe

Het vertrouwen is groter dan het gemiddelde over de afgelopen 20 jaar.

ANP / Lex van Lieshout

De stemming onder consumenten is in november een fractie beter dan in oktober. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. Het consumentenvertrouwen steeg 1 punt en komt uit op 9.

Met dat niveau ligt het vertrouwen boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (min 44).
Consumenten zijn iets positiever over beide deelindicatoren van het consumentenvertrouwen: het oordeel economische klimaat en de koopbereidheid, die voor het eerst in ruim acht maanden positief is.

Consumenten oordelen minder negatief over de eigen financiële situatie. Ook vinden ze de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen, aldus het statistiekbureau.

Meer geld naar kleding en meubels

Het CBS meldt ook dat consumenten meer aan kleding en meubels besteden. In september hebben ze 2,2 procent meer uitgegeven dan dezelfde maand een jaar geleden. De omstandigheden in oktober en november zijn minder gunstig; consumenten waren somberder over de toekomstige werkloosheid en hun eigen financiële positie het komende jaar.

Consumenten hebben in september 1 procent meer besteed aan voedings- en genotmiddelen en 1,2 procent meer aan diensten als woninghuur, reizen, restaurant- of kapperbezoek. Uitgaven aan diensten vormen ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen.