CEO Emirates: Nederlandse staat schaadt Schiphol

Tegenwerking van KLM-concurrenten zou op langere termijn de economie raken.

Vliegtuigspotters kijken hoe in 2012 de eerste A380 van Emirates landt op Schiphol. Foto Toussaint Kluiters / ANP

De Nederlandse regering schaadt op de langere termijn de economie door KLM te beschermen in plaats van Schiphol. Dat zegt de bestuursvoorzitter van luchtvaartmaatschappij Emirates, Tim Clark, in een interview met het Financieele Dagblad (€). Door de groei van KLM-concurrenten als Emirates te remmen, schaadt de Nederlandse staat volgens Clark de belangen van zijn eigen luchthaven.

Clark is in Nederland om te lobbyen in Den Haag. Emirates hoopt in de toekomst iedere dag met een extra Airbus A380 op Schiphol te mogen vliegen. De luchtvaartmaatschappij landt nu met de grootste passagierstoestellen ter wereld nog maar één keer per dag in Amsterdam. De vraag is of Emirates daar toestemming voor krijgt: het kabinet staat de drie luchtvaartmaatschappijen uit de Golf (Emirates, Qatar Airways en Etihad) al enige tijd geen nieuwe routes op Schiphol toe.

Oneerlijke concurrentie

Volgens de regering maken de zogenoemde Gulf carriers zich schuldig aan oneerlijke concurrentie, omdat ze voor miljarden aan staatssteun krijgen. De maatschappijen hebben de afgelopen tien jaar een groter marktaandeel veroverd op Amerikaanse en Europese carriers met nieuwe toestellen, goede service, lage tarieven en nieuwe luchthavens. Vooral op de lucratieve routes vanuit Azië. De steun zou tientallen miljarden euro’s waard zijn.

Clark vindt de aanpak van de regering onverstandig: “De Nederlandse Staat moet zich afvragen of hij voorrang wil geven aan de belangen van de nationale luchthaven, waarvan hij aandeelhouder is, of aan de belangen van een beursgenoteerde luchtvaartmaatschappij in buitenlandse handen”, zegt hij in het FD.

“Wat gebeurt er als het slecht blijft gaan met Air France-KLM? Als je op deze manier KLM blijft bevoordelen, laat je Schiphol ten onder gaan met de Titanic.”

Qatar

Eerder uitte ook de topman van Qatar Airways, Akbar Al Baker, kritiek op de Nederlandse overheid.

“Als je ons als land toegang weigert, kun je niet veel overheidscontracten van Qatar verwachten. […] Mijn regering is niet blij met de weigering van Gulf carriers op Schiphol en dat kan gevolgen hebben voor Nederlandse bedrijven in Qatar.”