Column

Koop een kunstwerk en vlieg gratis door de mondiale kunstwereld

Wie zou u het liefst in uw slaapkamer hangen: de naakte liggende vrouw van Modigliani of Oopje en Maerten van Rembrandt? Voor u en mij allicht een fictieve vraag, voor een Chinese of Arabische miljardair soms bittere ernst. Bij het Rembrandtechtpaar heerste de angst dat een vermogende exotische koper de schilderijen uit de huiskamer van de De Rothschilds zou opkopen en dus leggen de Franse en Nederlandse overheid 160 miljoen euro neer. De Modigliani werd vorige week voor 158 miljoen euro gekocht door het Chinese miljardairsechtpaar Liu Yiqian en Wang Wei.

Grote troost: al deze topwerken hangen straks in openbare musea. Al moet u voor de Modigliani naar Shanghai reizen. En niet alleen daarvoor. Liu en Wang in The New York Times: „De boodschap aan het Westen is duidelijk. We hebben hun gebouwen gekocht, we hebben hun bedrijven gekocht en nu gaan we hun kunst kopen.”

Reizen wordt zo het lot van de kunstliefhebber die alle grote werken in zijn leven gezien wil hebben. Niet meer alleen naar New York en Europese hoofdsteden, ook naar Shanghai, Qatar of Abu Dhabi. En ook niet alleen voor de grote klassiekers. In hetzelfde interview werd duidelijk dat celebritycurators Klaus Biesenbach van het MoMA in New York en Hans Ulrich Obrist van de Londense Serpentine een performance-expositie samenstellen voor het Long Museum van het Chinese echtpaar. Ook de grootheden van de hedendaagse kunst vinden steeds vaker klussen in de opkomende economieën. Volg een Charles Esche (directeur Van Abbe) of Defne Ayas (Witte de With) op Facebook en je krijgt posts uit Istanbul, Jakarta, São Paulo of Moskou waar zij curator van biënnales zijn. Lorenzo Benedetti, directeur van de Appel, kreeg in zijn ontslagzaak van zijn bestuur het verwijt dat hij te veel in het buitenland is en dan ook nog onbereikbaar. Aan dat laatste had hij iets kunnen doen, zijn curatorschap invullen zonder veelvuldig verblijf in het buitenland is ouderwets.

Wen eraan: de kunstwereld is net zo geglobaliseerd als de wereldeconomie. Voor verzamelaars, curatoren, kunstenaars en liefhebbers. Om reiskosten te drukken hadden Liu en Wang nog een tip. Zij schaffen de Modigliani aan met hun American Expresscard: levert genoeg punten op om voorlopig gratis de wereld rond te vliegen.