Juichen voor elke kameel

In de aanloop naar sinterklaas speelt NRC nieuwe bordspellen. Vandaag: ratten en kamelen.

Foto’s Fotodienst NRC

Gewoon beginnen, dan wordt alles vanzelf duidelijk. Dat is de truc bij spellen die je overdonderen met kaarten, fases en regels. Ook bij Rattus Cartus werkte het: binnen de kortste keren hadden we het kaartspelletje door.

Vijf prinsen en prinsessen strijden in Rattus Cartus om de macht. Het doel: invloed winnen onder burgerij, geestelijkheid, adel en nog wat standen. Maar te veel contacten leggen is riskant: de pest dreigt. Invloed vergaar je door gebouwen te betreden en karakters te spelen.

Iedereen is zo druk met kaarten in de weer, dat het soms voelt alsof je in je eentje speelt. Gelukkig zijn er speciale kaarten waarmee je elkaar kan dwarsbomen. Een van de prinsen wordt door een prinses overvallen in het klooster en moet kaarten afstaan. „Stom. Ik wist toch dat ze een zwaardenkaart had!”

En dan is er de pest. Wie karakters op de verkeerde momenten speelt, krijgt rattenfiches. Wij noemen ze pestpunten. Pas aan het einde van het spel wordt onthuld welk aantal pestpunten een speler mag hebben. Heb je er meer? Pech, dan bezwijk je aan de pest.

Elke prins moet aan ongediertebestrijding doen. Dat is essentieel: de winnende prins bij ons won niet door de meeste invloed, maar omdat hij als enige de pest overleefde. Knap, maar niet zo bevredigend als winnen op punten.

Het hectische Camel Up vereist nauwelijks voorstudie. Het is meteen duidelijk wat er moet gebeuren: gokken. Het spel is een variant van de kamelenrace op de kermis. Spelers wedden op kleurige kamelen die een parcours rondhobbelen. Dobbelstenen klateren uit een piramide en bepalen welke kameel vooruit mag.

De houten kamelen blijken even grillig als de kermiskamelen: de groene kameel die zo voortvarend van start ging, is na een paar etappes niet meer vooruit te branden. En witje, aanvankelijk een achterblijvertje, komt na een eindspurt als winnaar over de streep.

Risico wordt beloond: diegene die als eerste een kameel als winnaar durft te tippen, kan de meeste ponden winnen. Op een gegeven moment heb je zoveel weddenschappen afgesloten, dat je voor elke kameel juichen kan. Zo wordt gokken leuk.