‘Piet’ wil afstand van felle discussie

Elke traditie, schrijven de makers van de glossy Piet in het voorwoord, is aan verandering onderhevig. Maar voor de Zwarte Piet-traditie geldt dat momenteel in het bijzonder, en daarom namen vijf wetenschappers van de Erasmus Universiteit het initiatief tot dit 200 pagina’s tellende magazine, dat volgens de ondertitel dienst doet als een ‘handboek voor een moderne sinterklaasviering’.

De wetenschappers beklaagden zich vorig jaar in hun eigen universiteitsblad en in de Volkskrant over het ontbreken van een Zwarte Piet-debat op Nederlandse universiteiten. De glossy is hun manier om het onderwerp minder verhit te behandelen dan elders gebeurt en, zo zeggen ze zelf, „juffen, meesters, ouders, maar ook beleidsmakers, mediaproducenten (...) en politici” te helpen bij het vormgeven van „een eigentijdse sinterklaasviering”.

De glossy bevat onder meer tips voor ouders, de historie van het sinterklaasfeest sinds de vierde eeuw na Christus, interviews met onder meer actrice Hadewych Minis, Jörgen Raymann en Peter R. de Vries en columns van onder meer komiek Howard Komproe en de schrijvers Arthur Japin en Abdelkader Benali. Bij ieder stuk staat een korte samenvatting of een stukje uitleg in het Engels, waarmee niet-Nederlanders de belangrijkste aspecten van het volksfeest wordt bijgebracht. Het beoogde doel: de lezer laten zien „dat een traditie zo veel leuker en krachtiger wordt als hij met de tijd mee verandert”.

Piet is gedrukt in een oplage van 5.000 exemplaren en kost 9,95 euro. De glossy wordt vandaag gepresenteerd tijdens een discussieavond in het Erasmus Paviljoen, onderdeel van de campus van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Vanaf morgen is hij te koop bij Bruna, de Bijenkorf en op de universiteit zelf.