‘Piet’ wil afstand van felle discussie

Elke traditie, schrijven de makers van de glossy Piet in het voorwoord, is aan verandering onderhevig. Maar voor Zwarte Piet geldt dat momenteel in het bijzonder, en daarom namen vijf wetenschappers van de Erasmus Universiteit het initiatief tot dit 200 pagina’s tellende magazine, dat volgens de ondertitel dienst doet als ‘handboek voor een moderne sinterklaasviering’.

De wetenschappers beklaagden zich vorig jaar over het ontbreken van een Zwarte Piet-debat op Nederlandse universiteiten. De glossy is dit jaar hun manier om het onderwerp minder verhit te behandelen dan elders gebeurt en, zo zeggen ze zelf, „juffen, meesters, ouders, maar ook beleidsmakers, mediaproducenten (...) en politici” te helpen bij het vormgeven van „een eigentijdse sinterklaasviering”.

De glossy bevat onder meer tips voor ouders, de historie van het sinterklaasfeest, interviews met onder meer Jörgen Raymann en Peter R. de Vries en columns van de schrijvers Arthur Japin en Abdelkader Benali. Bij ieder stuk staat een korte samenvatting of een stukje uitleg in het Engels, waarmee niet-Nederlanders de belangrijkste aspecten van het volksfeest wordt bijgebracht.

Piet heeft een oplage van 5.000 en kost 9,95 euro. De glossy wordt vandaag gepresenteerd tijdens een discussieavond in het Erasmus Paviljoen. Vanaf morgen is hij te koop bij Bruna, de Bijenkorf en op de universiteit zelf.