Wie belanden er op het grote online muziekkerkhof?

Ken je ze nog? Zune, Beats Music, Rdio. Dit jaar stopten maar liefst negen online muziekservices: slachtoffers in de strijd om de digitale luisteraar.

Foto iStock

Zune stopt ermee. Waarschijnlijk hoor je nu krekels tsjirpen, want de in 2006 als iTunes-concurrent gestarte service van Microsoft is nooit echt populair geweest. Nog twee online muziekservices (Beats Music en Rdio) maakten de afgelopen weken bekend op te houden en eentje (Qobuz) verkeert in grote problemen.

De digitale muziekindustrie wordt groter. Maar er vallen ook meer en meer slachtoffers in de strijd om de luisteraar. Alleen in 2015 al negen op streaminggebied. Op welke tonelen wordt er gestreden?

Streaming vs. downloading

Beide vormen van online muziekconsumptie nemen toe. Downloaden zorgde in 2014 voor meer dan de helft aan de inkomsten van digitaal muziekgebruik. iTunes is de grootste aanbieder. Maar het marktaandeel neemt af. In de Verenigde Staten zakte het van 67 procent in 2013 naar 52 procent in 2014.

Infographic: Why Everyone Wants a Piece of the Streaming Pie | Statista

Streaming heeft al meer gebruikers, waarvan het aantal - zo is de verwachting - tot 2020 meer toeneemt dan het aantal downloaders.

Techgiganten vs. streaming only-bedrijven

De grootste streamingservice is Spotify. Toch heeft het een probleem: het maakt geen winst. In 2014 zette het bedrijf 1,08 miljard euro om, 45 procent meer dan een jaar eerder. Het verlies bedroeg echter 162,3 miljoen euro en dat is drie keer meer dan in 2013.

Infographic: Spotify Ahead of the Pack in Terms of Paying Users | Statista

Spotifyconcurrent Pandora, dat delen van Rdio overneemt, heeft maar in vier kwartalen vanaf 2011 winst gemaakt. Ook het Franse Deezer, dat voor het eind van het jaar naar de beurs wil, draait verlies. De omzet steeg 41 procent in het eerste halfjaar van 2015, het verlies was negen miljoen euro.

Techgiganten als Apple, Google en Microsoft breiden ondertussen hun aandeel in de streamingmarkt uit. Ja, Microsoft kapt met Zune en Apple met Beats Music, maar dat komt grotendeels omdat die de concurrentie met hun eigen services niet konden winnen: Groove Music en Apple Music integreren hun kleine broertjes.

Een groot deel van de kosten van streamingdiensten bestaat uit rechten op nummers. Maar dat is een vast percentage van de omzet, dus hoe hoger die is, hoe hoger de kosten ook zijn. Grote techbedrijven kunnen verliezen op streaming langer volhouden, omdat zij ook inkomsten uit andere bronnen hebben.

Kwaliteit vs. prijs

De meeste diensten bieden verschillende soorten abonnementen aan. Een deel is gratis, maar dat heeft nadelen. Bij de gratis dienst van Spotify krijg je bijvoorbeeld advertenties te zien, kun je niet onbeperkt nummers overslaan en is de audiokwaliteit minder.

Sommige diensten bieden niks gratis aan, maar stellen daar wat tegenover. Het dit jaar groots geherlanceerde Tidal, van rapper Jay-Z, heeft een goedkope en dure variant. De dure variant biedt HiFi-streaming: 1411 kilobit per seconde, tegenover 320 kilobit per seconde voor het normale abonnement.

Echt veel vraag naar die zogeheten lossless kwaliteit lijkt er niet te zijn. Het Franse Qobuz, dat nu onder curatele is gesteld, zette zichzelf in de markt als de dienst die kwaliteitsbestanden bood en zich op de thuismarkt richtte, in plaats van op mensen die onderweg muziek luisteren.

Bij Spotify is het merendeel (de 50 miljoen gratis gebruikers) al tevreden met een kwaliteit van 160 kilobit per seconde. Toen Jay-Z Tidal kocht, had slechts acht procent van de gebruikers een HiFi-abonnement.

Tien veelbelovende muziekdiensten die ten onder zijn gegaan: