Uitgeverij Das Mag van start na geslaagde crowdfunding

Uitgeverij Das Mag is opgelucht: er zijn 3.000 crowdfunders.

De uitgeverij die minder boeken uitgeeft: dat was de slogan waarmee de uitgeverij Das Mag 3.000 investeerders hoopte binnen te halen. Het is ze gelukt: de uitgeverij heeft nu een startkapitaal van 190.000 euro.

Minder boeken is een belofte die meer uitgeverijen doen, maar wat nieuw is aan Das Mag is dat ze publiek draagvlak zochten voor hun uitgeverij. Eerder was ze dat gelukt met hun tijdschrift Das Magazin. Boekhandelaren en ook het journalistieke medium De Correspondent slaagden erin om investeerders aan zich te binden.

Voor uitgeverij Das Mag verliep het vinden van draagvlak weinig soepel. Pas maandagavond laat werd bekend dat de uitgeverij daadwerkelijk kon beginnen, na zondag nog een paniekmail te hebben rondgestuurd met de vraag: ‘Gaat Das Mag anders echt niet van start?’

Met de 190.000 euro kan de uitgeverij drie jaar voort, legt uitgever Daniël van der Meer telefonisch uit: „We zijn daarbij uitgegaan van een matige verkoop en hopen natuurlijk dat er wel veel boeken verkocht zullen worden. Inderdaad: als we helemaal niets verkopen, hebben we binnen drie jaar een probleem, maar dan heb je sowieso een probleem.”

De eerste bestellingen van de boekhandels zijn vooralsnog niet erg hoog voor eerste uitgave van Das Mag die vandaag verscheen – Er moet iets gebeuren, een verhalenbundel van Maartje Wortel. Van der Meer: „De boekhandels zijn nog voorzichtig, maar er zijn wel veel verschillende boekhandels die het boek hebben besteld.” Daar komt bij dat boekhandelaren voor de eerste drie uitgaven van Das Mag ook flink wat verkoop mislopen. Elke investeerder krijgt namelijk de eerste drie boeken (naast Wortel ook de romans van Walter van den berg en Lize Spit) cadeau. „De boekhandelaren zijn daar niet boos over. We hebben van tevoren overleg met ze gehad en we hebben gezegd dat we dit nodig hadden om te starten. De volgende boeken die we uitgeven gaan gewoon via de boekhandels.”

Ook mede-uitgevers waren sceptisch voor lancering, omdat Van der Meer en mede-uitgever Toine Donk negatief waren over de manier waarop veel uitgevers te werk gaan. „Dat we ons hebben afgezet tegen andere uitgeverijen, riep wel kritische reacties op, maar sommigen zeiden ook: misschien hebben jullie eigenlijk wel gelijk. Nu hoeven we ons ook niet meer af te zetten en kunnen we gewoon onze eigen koers varen.”