Bijna 1 miljard winst voor easyJet, groei op Schiphol

Bestuursvoorzitter Carolyn McCall van luchtvaartmaatschappij easyJet heeft gisteren, voor het vijfde achtereenvolgende jaar, een toenemende winst gemeld.

In het jaar dat eindigde op 30 september steeg de brutowinst van easyJet met 18 procent naar 977 miljoen euro. De omzet steeg met 3,5 procent naar 6,7 miljard euro.

Het aantal passagiers ging met 6 procent omhoog tot bijna 70 miljoen. De cijfers kwamen een week na de viering van het twintigjarige bestaan van de Britse budgetmaatschappij.

McCall voorziet verdere groei in Europa. In de komende jaren verwacht ze 7 procent meer reizigers , mede dankzij standplaatsen in Amsterdam, Hamburg en Porto. Tussen 2018 en 2021 krijgt easyJet er 36 A320-vliegtuigen bij, die door zuiniger brandstofgebruik een flinke besparing opleveren.

Ook op Schiphol breidt easyJet uit. In maart begon de maatschappij daar een basis, met drie permanent aanwezige vliegtuigen en een paar containers als bemanningscentrum. Inmiddels zijn er vijf toestellen gestationeerd. Sinds maart vervoerde easyJet 600.000 extra passagiers van en naar Schiphol, jaarlijks zijn dat er 4,3 miljoen. De basis in Amsterdam is goed voor 120 banen, groeiend naar 200 volgend jaar.

Verdere groei op Schiphol ligt gevoelig vanwege de concurrentie met Air France-KLM. Schiphol kan maatschappijen niet weigeren, maar topman Jos Nijhuis zei afgelopen maandag op een luchtvaartsymposium dat de overheid en de onafhankelijke coördinator bij het toelaten van nieuwe bestemmingen beter zouden moeten kijken naar de bijdrage aan het netwerk van Schiphol. Neem Ryanair: Dublin is al bereikbaar vanaf Schiphol, Hyderabad in India niet.

Volgens William Vet, manager Nederland van easyJet, zorgt de maatschappij juist voor veel toegevoegde waarde aan het netwerk van Schiphol. „Wij leveren de passagiers uit heel Europa voor de langeafstandsvluchten. Dankzij internet kunnen passagiers heel goed zelf hun reis samenstellen, met verschillende maatschappijen.”