Hotelgigant Marriott International is straks de allergrootste

Met de aankoop van Starwood Hotels wordt Marriott International de grootste hotelketen ter wereld. De bedrijven passen bij elkaar: groot, groter, grootst is hun strategie.

Foto Andrew Kelly/Reuters

Er waren geruchten genoeg over mogelijke kapers. Hyatt Hotels Corporation zou geïnteresseerd zijn geweest, Intercontinetal. Maar het is Marriott International die er met de buit - hotelgigant Starwood Hotels and Resorts Worldwide - vandoor gaat. Daar betaalt het een aardig prijskaartje voor: 12,2 miljard dollar (11,4 miljard euro). Niet voor niets - als de deal doorgaat, vormen ze samen de grootste hotelketen ter wereld.

De overname moet Marriott jaarlijks zo’n 200 miljoen dollar besparen. Groot, groter, grootst worden is ook Starwoods strategie. Begin dit jaar nam de (Nederlandse) topman Frits van Paasschen onder druk nog ontslag, omdat hij er niet in slaagde de keten snel genoeg te laten groeien, zo verklaarde een commissaris tegenover The Wall Street Journal.

Dit is de nieuwe monsterketen in vijf grafieken en één plaatje.

1. Omzet/winst

Starwood kampt de laatste jaren met een dalende omzet. De oorzaak: de opkomst van alternatieven als Airbnb en een afnemende interesse in hotelkamers in opkomende economieën als China, een markt waar de hotelgigant zich juist op inzette.

2. Werknemers

Waar Marriott de laatste jaren enigszins in zijn werknemersbestand is gaan snijden, is dat van Starwoord - mede door verschillende overnames - juist gegroeid. De vraag is hoeveel van de dadelijk ruim 300.000 werknemers zullen overblijven.

3. Grootste keten

De overname van Starwood door Marriott is de grootste binnen de hotelbranche sinds 2007: toen kocht investeringsmaatschappij Blackstone Group Hilton Worldwide voor 26 miljard dollar. Samen zijn ze dadelijk goed voor 1,1 miljoen hotelkamers wereldwijd.

4. Merken

Onder de ketens valt een veelheid aan merken. Zo is Starwood onder meer eigenaar van de W-hotels, Sheraton, Le Meridien en Westin. Onder Marriott vallen het luxueuze Ritz-Carlton en Renaissance. Nederland telt vier Marriott-vestigingen en vier van Starwood.

5. Wereld

Beide giganten hebben hotels over heel de wereld, maar met name voor Marriott geldt dat Noord-Amerika veruit de belangrijkste markt is. Juist daar is de hotelbranche flink aan het opkrabbelen na de crisis: de bezettingsgraad is met 65 procent hoger dan ooit.

Klik of tap op de bollen voor meer informatie:

6. Koers

Nadat beide ketens hun beurskoers eerder dit jaar nog zagen dalen, maakte met name die van Starwood onlangs een opleving. Aanleiding: geruchten over een potentiële Chinese koper. Van de uiteindelijke deal met Marriott waren beleggers duidelijk minder onder de indruk: na de bekendmaking zakte de koers van Starwood juist iets in.