Mooi, deprimerend en te luid uitgevoerd

Bij het Nederlands Philharmonisch Orkest in het Concertgebouw stonden Gustav Mahlers Kindertotenlieder zaterdag op het programma. Muziek over overleden kinderen, het was de meest deprimerende liedcyclus geweest als Mahler in de laatste twee liederen geen religieus geïnspireerde tonen van hoop had toegelaten. Hij voltooide de cyclus op teksten van Friedrich Rückert in 1904. Zijn vrouw Alma Schindler begreep niet waarom hij in goede tijden gedichten over dode kinderen op muziek zette en maande hem het lot niet te tarten. Drie jaar later verloor het echtpaar een dochter.

Onder chef-dirigent Marc Albrecht laat het ‘NedPho’ steeds weer prachtige dingen horen, al is er één structureel probleem: de concerten in het Concertgebouw zijn stelselmatig te hard.

Het hoogtepunt van de avond was de Vierde symfonie van Schubert, de ‘Tragische’. In de hele symfonie wist Albrecht een gevoel van urgentie vast te houden. Het kreeg een aristocratisch Andante en een veerkrachtig menuet.