Marriot en Starwood: een keten met 1,1 miljoen hotelkamers

De Amerikaanse hotelgigant Mariott koopt concurrent Starwood. Samen vormen ze de grootste keten ter wereld.

Een wereldwijde keten met 5.500 hotels en ruim 1,1 miljoen kamers. Dat is het resultaat van de beoogde samenvoeging van twee hotelketens, Mariott en Starwood. De Amerikaanse hotelgigant Mariott neemt Starwood over voor een bedrag van 12,2 miljard dollar (11,4 miljard euro). Gisteren kondigde Mariott de overname aan.

Starwood staat bekend als een keten met meer luxere hotels, zoals Westin, Sheraton, St. Regis of Des Indes in Den Haag. Marriott heeft onder meer drie hotels in Amsterdam en is eigenaar van Ritz/Carlton. In totaal hebben de ketens samen dertig hotelmerken in beheer. En heel veel puntenspaarders: Mariott (jaaromzet 13,8 miljard dollar) heeft 54 miljoen vaste klanten met een ledenpas, Starwood (omzet 6 miljard dollar) telt 21 miljoen preferred guests.

De Amerikaanse hotelketens willen groter worden om de kosten te drukken; het is voordeliger om groter in te kopen en ondersteunende diensten te delen. Mariott verwacht 200 miljoen dollar op jaarbasis te besparen.

Starwood was al langer op zoek naar een overnamepartij en was al bezig de timesharing-tak af te stoten. In februari stapte de Nederlandse topman, Frits van Paasschen, op. Starwood kwam in de problemen doordat de interesse in hotelkamers afnam in opkomende economieën als China.

In de Amerikaanse hotelmarkt is de gemiddelde bezettingsgraad hoger dan ooit: 65 procent. In grote steden hebben hotels concurrentie van alternatieve overnachtingsmethoden als Airbnb, maar op de zakelijke markt is dit bedrijf nog relatief klein.

Beleggers waren gisteren niet onder de indruk van het overnamebod; het aandeel Starwood daalde aanvankelijk met ruim 6 procent. Hoewel eerder een Chinese partij in de markt leek voor Starwood, lijkt Mariott nu de gelukkige. Tenzij een andere partij – Hilton zou ook interesse hebben – alsnog een beter bod doet.