Een megaketen met 1,1 miljoen hotelkamers

De Amerikaanse hotelgigant Mariott koopt concurrent Starwood voor 12,2 miljard dollar. Samen vormen ze de grootste keten ter wereld.

Mariott verwacht vanwege schaalvoordelen 200 miljoen dollar op jaarbasis te besparen.

Een wereldwijde keten met 5.500 hotels en ruim 1,1 miljoen kamers. Dat is het resultaat van de beoogde samenvoeging van twee hotelketens, Mariott en Starwood. De Amerikaanse hotelgigant Mariott neemt Starwood over voor een bedrag van 12,2 miljard dollar (11,4 miljard euro). Gisteren kondigde Mariott de overname aan.

Starwood staat bekend als een keten met meer luxere hotels, zoals Westin, Sheraton, St. Regis of Des Indes in Den Haag. Marriott heeft onder meer drie hotels in Amsterdam en is eigenaar van Ritz/Carlton. In totaal hebben de ketens samen dertig hotelmerken in beheer. En heel veel puntenspaarders: Mariott (jaaromzet 13,8 miljard dollar) heeft 54 miljoen vaste klanten met een ledenpas, Starwood (omzet 6 miljard dollar) telt 21 miljoen preferred guests.

Groter is goedkoper

De Amerikaanse hotelketens willen groter worden om de kosten te drukken; het is voordeliger om groter in te kopen en ondersteunende diensten te delen. Mariott verwacht 200 miljoen dollar op jaarbasis te besparen.

Starwood was al langer op zoek naar een overnamepartij en was al bezig de timesharing-tak af te stoten. In februari stapte de Nederlandse topman, Frits van Paasschen, op. Starwood kwam in de problemen doordat de interesse in hotelkamers afnam in opkomende economieën als China.

In de Amerikaanse hotelmarkt is de gemiddelde bezettingsgraad hoger dan ooit: 65 procent.

In grote steden hebben hotels concurrentie van alternatieve overnachtingsmethoden als Airbnb, waarbij particulieren hun huis of kamer verhuren. Airbnb boekte tot nu toe 60 miljoen overnachtingen maar is in het zakelijke segment nog een kleine speler.

De overname van Starwood wordt voor 11,9 miljard dollar betaald met aandelen Mariott. Aandeelhouders van Starwoord, dat aan de beurs in New York genoteerd staat, krijgen 70 dollar per aandeel, 2 dollar cash en nog eens 7,80 dollar voor de opbrengst van de timesharing-tak.

Daar waren beleggers gisteren niet van onder de indruk; het aandeel Starwood daalde aanvankelijk met ruim zes procent. Onlangs piekte de koers nog naar aanleiding van geruchten over een Chinese koper. Maar het was Mariott die de deal rond lijkt te maken, tenzij een andere partij (Hilton zou ook interesse hebben) alsnog een beter bod doet.