Bijna 1 miljard winst voor easyJet, groei op Schiphol

Het gaat goed met budgetvlieger easyJet, mede dankzij een dit jaar geopende standplaats in Amsterdam.

EasyJet wil het marktaandeel van 8 procent in Europa uitbreiden. Topvrouw McCall heeft geen plannen buiten Europa.

Precies een week na de viering van het twintigjarig bestaan komt de Britse budgetmaatschappij easyJet met mooie cijfers. Bestuursvoorzitter Carolyn McCall, aangetreden in 2010, kan voor het vijfde achtereenvolgende jaar een toenemende winst melden.

In het jaar dat eindigde op 30 september steeg de brutowinst van easyJet met 18 procent naar 977 miljoen euro. De omzet steeg met 3,5 procent naar 6,7 miljard euro. Het aantal passagiers steeg met 6 procent naar bijna 70 miljoen.

McCall voorziet verdere groei in Europa. In de komende jaren verwacht ze een toename van 7 procent in reizigersaantallen, mede dankzij standplaatsen in Amsterdam, Hamburg en Porto. Tussen 2018 en 2021 krijgt easyJet er 36 A320-vliegtuigen bij, die door zuiniger brandstofgebruik een flinke besparing zullen opleveren. De easyJet-vloot komt daarmee op 451 toestellen uit de Airbus 320-serie.

Ook op Schiphol groeit easyJet. In maart opende de maatschappij een basis, met drie permanent aanwezige vliegtuigen en een paar containers als bemanningscentrum. Inmiddels zijn er vijf toestellen gestationeerd. In een telefonische toelichting meldde McCall vanmiddag dat daar in de zomer van 2016 een zesde toestel bijkomt. Sinds maart vervoerde easyJet 600.000 extra passagiers van en naar Schiphol, jaarlijks zijn dat er 4,3 miljoen. De basis in Amsterdam is goed voor 120 banen, groeiend naar 240 volgend jaar.

Verdere groei op Schiphol ligt gevoelig vanwege de concurrentie met Air France-KLM. Schiphol kan maatschappijen niet weigeren, maar topman Jos Nijhuis zei gisteren op een luchtvaartsymposium dat de overheid en de onafhankelijke coördinator bij het toelaten van nieuwe bestemmingen beter zouden moeten kijken naar de bijdrage aan het netwerk van Schiphol. Als voorbeeld noemde hij de recente komst van Ryanair: Dublin is al bereikbaar vanaf Schiphol, Hyderabad in India niet.

Volgens William Vet, manager Nederland van easyJet, levert easyJet juist veel toegevoegde waarde aan het netwerk van Schiphol. „Wij leveren de passagiers uit heel Europa voor de lange afstandsvluchten. Dankzij internet kunnen passagiers heel goed zelf hun reis samenstellen, met verschillende maatschappijen.”

Het marktaandeel van easyJet in Nederland is 9 procent. Vet heeft geen streefcijfer voor de komende jaren, maar verwacht vooral dankzij zakelijke reizigers een toename. Met iets meer service en een beter imago richt easyJet zich, net als Ryanair, steeds meer op zakelijk verkeer. EasyJet als geheel heeft 22 procent zakelijke reizigers, op Schiphol is dat 30 procent. Vet verklaart het verschil door de handel van Nederlandse bedrijven in Europa en forenzen uit Londen.

„Reizigers hebben ontdekt dat low cost niet automatisch lage kwaliteit betekent”, zegt Vet. „Ze waarderen onze menukaart: je betaalt alleen voor de opties waar je gebruik van maakt.”