Advocaat liever niet in kokerrok

De redactie bespreekt elke week een nieuwkomer in de mediacarrousel. Vandaag: strafrechtadvocaat Marielle van Essen en haar collega’s.

Hoort deze foto bij een escortservice? Of bij een advocatenkantoor? Die vraag stelde online vakblad Advocatie.nl, een nieuwssite voor de advocatuur, vorige week aan de lezers. „Ze noemen zich topadvocaten, maar dit is toch wel óver de top”, schreef de redactie over de foto. „Het mag duidelijk zijn wie in die toko de baas is. Maar de baas van wat?”

Strafrechtadvocaat Marielle van Essen (39), verdediger van onder andere de Damschreeuwer en de man die op Prinsjesdag een waxinelichthouder naar de Gouden Koets gooide, opende begin november het advocatenkantoor Van Essen Advocaten aan de Herengracht in Amsterdam, een afsplitsing van Korver & Van Essen advocaten. Er werken alleen vrouwen. „De vrouwen waren gewoon beter dan de mannen bij sollicitaties”, zegt Van Essen tegen het Algemeen Dagblad. „Ik ben opgegroeid tussen broers en neven dus ik had nooit gedacht uiteindelijk een bedrijf met alleen vrouwen te runnen.”

Op de website poseren de advocaten samen voor de camera. Zes vrouwen rond een witgrijze canapé, hooggehakt en in kokerrok, ferme blik, bescheiden glimlach. Van Essen als boegbeeld in het midden, eromheen (vanaf links) strafpleiter Kim Kieft, juridisch medewerker Alexandra Buijsman en strafrechtadvocaten Claartje van Keulen, Chantal de Blaeij en Zahra Boufadiss. Het beeld vormt de homepage: Van Essen advocaten: topadvocaten. Vecht door waar anderen stoppen. 24/7 bereikbaar.

„Je moet wel een heel zure beroepsgenoot zijn om dit soort dingen te roepen”, reageerde Van Essen op het artikel. Ook Twitter was woest. Hoofdredacteur Lucien Wopereis zag zich gedwongen het bericht van Advocatie.nl te verwijderen – in tijden van sociale media meer een witte vlag dan een effectieve oplossing.

De vraag die achterblijft: kunnen vrouwelijke advocaten zich ook aantrekkelijk kleden zonder te worden geframed? Advocaten zijn immers mannen, liefst in maatpakken, zo lijkt de gedachte. En alles wat afwijkt is gek – of het nu een strafpleiter in kokerrok is, of een voetballer met een hoed op. De tergende boodschap: doe maar liever niet.

Intussen bestaat er nóg een versie van de foto: eentje met een mysterieuze man, te vinden in het online portfolio van marketingbureau Amsterdam Green Creatives. Wie dat is, blijft onduidelijk. Had hij Advocatie voor de blunder kunnen behoeden?