Tech-bedrijven bewijzen waarde bij aanslagen Parijs

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij

Vlak na de terroristische aanslagen in Parijs schoten internetbedrijven en sociale media direct in de rampenmodus. TechCrunch komt met een overzicht van de grote rol die de tech-bedrijven speelden in de chaotische eerste uren na de terreurgolf.

AirBnB nam direct contact op met alle aanbieders in Parijs om te vragen of ze plek hadden voor mensen die gestrand waren in de stad. Ook Twitter hielp daar een handje bij met de hashtag #PorteOuverte. Google, Skype, Verizon en Sprint boden gratis gesprekken aan naar Parijs en Uber hielp mensen snel op de juiste plek te komen en zette ‘Surge Pricing’ uit zodat de kosten niet omhoog zouden schieten door de grote vraag naar taxivervoer.

De meeste services zijn niet nieuw en waren eerder getest bij de orkaan Sandy en aardbevingen, maar juist in die eerste uren van totale verwarring bewezen deze technologieën hun waarde. Komende weken en maanden zal er weer volop gediscussieerd worden over de balans tussen privacy en nationale veiligheid, omdat terroristen van dezelfde sociale media en technologieën juist misbruiken.

En daarbij moet het snelle en effectieve antwoord van de internetbedrijven en sociale media op de aanslagen niet vergeten worden, vindt TechCrunch.

Het is rustig in de belangrijkste Amerikaanse havens

Voor het eerst in tien jaar is de import van de drie belangrijkste havens in de VS gedaald. Een slecht teken voor de ontwikkeling van de economie, schrijft The Wall Street Journal. Tussen augustus en oktober kwamen ruim tien procent minder goederen binnen in de havens van Los Angeles, Long Beach en New York.

En dat in cruciale maanden voor de Amerikaanse economie, want er zou juist een piek moeten zijn geweest. Ook veel vervoersbedrijven die de goederen vanuit de havens landinwaarts moeten vervoeren hebben het moeilijk. Grote spoor- en vrachtwagenbedrijven moesten de laatste weken lagere omzetten dan verwacht bekend maken.

Toch zijn economen verdeeld of dit echt duidt op structurele economische tegenwind. Een deel stelt dat er eerder dit jaar al heel veel voorraden zijn aangelegd en dat er alleen maar een tijdelijke dip is in de import, terwijl anderen er een voorteken in zien van een verslechtering van de wereldwijde economie.

Excuses Volkswagen in grote krantenadvertenties

In dertig kranten in de Verenigde Staten heeft Volkswagen een grote paginavullende advertentie geplaatst met excuses voor de sjoemelsoftware in dieselauto’s. Het is de eerste advertentiecampagne in de VS om het beschadigde imago weer wat op te poetsen, meldt The Verge.

De advertentie is vrij simpel en bestaat uit een korte brief van Michael Horn, de baas van de Amerikaanse tak van Volkswagen met een kop in grote chocoladeletters:

“We’re working to make things right”

De brief vervolgt met de vraag om geduld bij het oplossen van de problemen na het uitstootschandaal:

“Over the past several weeks, we’ve apologized to you, our loyal customers, about the 2.0L VW emissions issue. As we work tirelessly to develop a remedy, we ask for your continued patience.”

Volkswagen biedt ook een cadeaukaarten ter waarde van vijfhonderd dollar voor gedupeerden en drie jaar gratis wegenwacht en hoopt daarmee het vertrouwen te herstellen:

“We sincerely hope you see this as a first step toward restoring your invaluable trust.”