Robot Niki: persoonlijk assistent op je smartphone

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Een nieuwe, Indiase robot met de naam Niki fungeert als persoonlijk assistent op inmiddels 1.700 telefoons. De nieuwe app maakt een groot aantal andere apps overbodig, stelt Economic Times. De app wordt gestuurd door kunstmatige intelligentie en boekt treinkaartjes, betaalt rekeningen, enzovoorts.

Volgens de Economic Times is het de heilige graal voor alle app-ontwikkelaars: alle andere apps overbodig maken. Bedrijven moeten vechten om een deel van het waardevolle geheugen op de mobiele telefoon, vertelt CEO en mede-oprichter Sachin Jaiswal, net afgestudeerd van IIT Kharagpur.

“Het idee kwam door de behoefte om het doolhof van verschillende apps te versimpelen.”

Anders dan andere apps die als persoonlijk assistent worden gepresenteerd, begrijpt robot Niki wat de gebruiker intikt. Naarmate de app vaker wordt gebruikt leert ze ook de gewoontes van de gebruiker kennen via zogenaamd machine learning. Niki is volgens Economic Times slechts één van de nieuwe apps die inspelen op de interesse in kunstmatige intelligentie; een hot sector.

Baby-industrie populair onder Chinese start-ups

Hoe China de geboortecijfers omhoog gaat krijgen, weet nog niemand. The Wall Street Journal schrijft over de economische mogelijkheden die het nieuwe twee-kindbeleid biedt. Terwijl andere internetbedrijven moeite hebben bij het aantrekken van investeerders, krijgen start-ups in de baby-industrie financiële ruggesteun van onder meer Sequoia Capital China.

Zo werd de waarde van babywinkelplatforms Beibei en Mia.com geschat op een miljard dollar (933 miljoen euro), net als Lamabang, een sociaal netwerk voor jonge moeders. Mami Zhidao (wat zoveel betekent als ‘mama weet’) is een start-up uit de zuidelijke stad Shenzhen en biedt doktersadvies voor moeders. Het bedrijf werd vorig jaar opgericht door ondernemer Liang Liang.

“De markt groeit. Jonge generaties worden rijker en willen betere service.”

Mami Zhidao heeft inmiddels twee miljoen gebruikers en wordt gesteund door het Japanse Softbank. Onderzoeksbureau Analysys voorspelt dat de markt voor moeders en baby’s dit jaar met 15 procent zal groeien tot een omzet van 244 miljard dollar (227,57 miljard euro). In 2020 moet dat meer dan verdubbeld zijn.

Nieuwe investeringen in Hutchison

Er komt een nieuwe investeringsronde aan voor Hutchison Global Communications (HGC). Dat is wel nodig ook, want de afgelopen twintig jaar legde het bedrijf een uitgebreid glasvezelnetwerk aan in Hongkong. Dat schrijft de South China Morning Post. Dat kostte zo’n tien miljard Hongkong dollar (1,2 miljard euro).

HGC houdt de mobiele technologie goed in de gaten, maar profiteert vooralsnog van de bestaande technologie, zegt Peter Wong King-fai, CEO van Hutchison.

“Onze grootste stuwkracht in de komende vijf jaar zijn agressieve uitbreiding in de thuismarkt, waarbij we ons richten op het MKB, en onze data centres, die belangrijk zijn voor verschillende cloud-diensten.”

HGC is een onderdeel van het telecommunicatiebedrijf van de Hongkongse tycoon Li Ka-shing.