Dit schrijven andere media vandaag

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media?

Fuji zoekt nieuwe productideeën

Fujifilm in Tilburg is op zoek naar nieuwe producten, zegt directeur Peter Struik in het Financieel Dagblad. Het bedrijf stopte in 2006 met de productie van fotorolletjes en schrapte honderden banen. Inmiddels krimpt ook de markt voor kleurenfotopapier met een tiende per jaar. Wat nu?

Een steeds groter deel van de productieomzet komt van de offsetprintplatenmarkt, maar die markt is verzadigd, zegt Struik. Ontwikkeling van nieuwe toepassingen van de Fuji-technologie, kost tijd. Er moet snel gewerkt worden, vandaar de zoektocht naar nieuwe producten.

In januari opent Fuji in Tilburg een ‘Open Innovation Hub’, in navolging van het moederbedrijf in Tokio en de vestiging van Fujifilm in Silicon Valley. Hier zoekt Fuji naar partners met nieuwe ideeën, vertelt Struik.

We waren als Japans concern met onze technologieën redelijk intern gericht, maar nu willen we onze kennis meer delen. Kun je niet delen, dan kun je ook niet vermenigvuldigen, zo zeggen we hier in Brabant.

‘SABMiller moet deel Grolsch verkopen’

Om toestemming te krijgen voor hun fusie moeten AB InBev en SABMiller nog voor zo’n 6,5 miljard euro aan merken verkopen. Volgens De Financiële Telegraaf, die zich baseert op een artikel in het Britse The Telegraph, wordt mogelijk het Nederlandse Grolsch van de hand gedaan. Althans: delen van Grolsch.

SABMiller zou de merken Grolsch en Peroni op de Britse markt moeten verkopen. Dat zou ruim 900 miljoen euro opleveren. Met verdere verkoop van de Nederlandse en Italiaanse merken kan SABMiller nog eens 370 miljoen euro verdienen.

ABInBev, eigenaar van Budweiser en Stella Artois, bood vorige week 100 miljard euro voor SABMiller, eigenaar van onder meer Grolsch en Petroni. Als de fusie doorgaat, ontstaat er één mega-brouwerij.

Google investeert in platform tegen seksueel geweld

Een computerprogramma met de naam Callisto moet een platform worden waar Amerikaanse slachtoffers van seksueel geweld anoniem een incident kunnen melden. Volgens RTL Z heeft de start-up met dit doel inmiddels 400 duizend dollar (373 duizend euro) gekregen van investeerders. Van dat bedrag komt 270 duizend dollar (252 duizend euro) van Google.

Het bedrijf dat het platform heeft ontwikkeld heet Sexual Health Innovations. Volgens de start-up krijgt één op de vijf studentes te maken met seksueel geweld, maar melden ze dat vaak niet. Scholen en universiteiten die zich aansluiten bij het platform krijgen te horen hoeveel meldingen er zijn gemaakt en welke meldingen gaan over een incident op hun campus - mits de student in kwestie wil dat die informatie wordt doorgespeeld.