Een jubileum: 25 jaar slechte recensies in NRC

Dit weekend vond het populaire festival Crossing Border weer plaats, met bekende auteurs en minder bekende muzikanten.

Om nu te zeggen dat de aanslagen in Parijs hét gespreksonderwerp waren van de auteurs die optraden bij het jaarlijkse muziek- en literatuurfestival Crossing Border in Den Haag: nee. Ook op zaterdag, toen de omvang algemeen bekend was, stond het onderwerp te ver af van het werk van de meeste auteurs. In een ditmaal sterk literair georiënteerd festival, met muzikaal minder grote namen - misschien dat het festival daarom niet was uitverkocht –- benadrukten de meesten toch vooral de rol van de verbeelding. Zo legde de Amerikaans Palestijnse auteur Susan Abulhawa wel uit hoe belangrijk het was om de Palestijnen een stem te geven, maar wilde ze vooral de literaire waarde van haar werk benadrukken.

De Amerikaanse Marilynne Robinson ( die nadat ze werd geïnterviewd door president Obama voor The New York Review of Books, een wereldwijde hit is), legde in een vol zaaltje nog wel uit dat elke religie geboden heeft, die tweespalt kunnen veroorzaken. Maar ook bij haar ging het vooral om het vakmanschap: ‘als je je teveel bezighoudt met de plot, laat je je niet meer verrassen.’

Wie stelliger uitspraken zocht, kon terecht bij Ilja Leonard Pfeijffer. ‘Ik zit in een luxepositie dat ik standpunten kan innemen die niet populair zijn’, verklaarde hij, waarna hij uitgebreid inging op de actualiteit. Dat paste bij hem ook beter omdat de aanleiding voor het gesprek zijn onlangs verschenen boek over vluchtelingen Gelukszoekers was ‘Vluchtelingen zijn op de vlucht voor precies die mensen die de aanslagen in Parijs pleegden. De grootste fout die we nu kunnen maken die zaken te verwarren.’

Leon de Winter ging ook kort in op Parijs, waarbij hij de gebeurtenissen plaatste in het verlengde van 9/11. Maar ondanks enkele dappere pogingen van interviewer Daan Heerma van Voss, liet De Winter zich niet uit de tent lokken. Wel vertrouwde hij het publiek toe dat zijn volgende roman (die gepland is voor mei 2016) geen complottheorie bevat en dat de roman Stad van de honden per se volgend jaar moet uitkomen: ‘Ik kan dan mijn jubileum van 25 jaar slechte recensies in NRC Handelsblad vieren.’