Het dieselschandaal bij Volkswagen is via een autoleverancier en EU-ambtenaren aan het rollen gebracht. Dat schrijft het Duitse tijdschrift WirtschaftsWoche op basis van documenten en een interview met Mary Nichols, hoofd van de California Air Resources Board (CARB). De leverancier zou de toenmalige eurocommissaris voor Industrie, de Italiaan Antonio Tajani, al in 2011 hebben verteld dat Volkswagen de uitstoot van auto’s manipuleerde. Toen er tot frustratie van EU-ambtenaren geen actie volgde, lichtten zij de Amerikaanse milieuorganisatie International Council on Clean Transportation (ICCT) in. Deze organisatie speelde onderzoeksresultaten door aan CARB en de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA). De laatste organisatie maakte het gesjoemel met software in september wereldkundig. Het schandaal heeft weinig effect op de omzet van de Volkswagen-groep. Het concern verkocht in oktober 3,5 procent minder auto’s ten opzichte van vorig jaar. (NRC)
N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
/s3/static.nrc.nl/images/stripped/1411zatvolkswagen_it.jpg)
Een versie van
dit artikel
verscheen ook in
NRC Handelsblad
van 14 november 2015.