O kom eens kijken hoeveel suiker er in m’n schoentje zit

Een Sinterklaastraditie is het eten van massa’s suiker. Wat doen al die pepernoten, chocola en marsepein met je?

De intocht van Sinterklaas dit weekend luidt officieel het schransseizoen in. Alleen al aan pepernoten geven we dit jaar vermoedelijk weer ruim 20 miljoen euro uit – dit neemt jaar op jaar toe. En dan heb je nog chocoladeletters, taaitaai en marsepein, dat zonder knipperen met de ogen overgaat in banketstaven en allerhande kerstkransjes als Sint het land weer uit is.

December suikermaand. Haast ongemerkt schuift iedereen flinke scheppen naar binnen. Meer dan in welke andere maand ook. Het is gezellig, en een strandlichaam is toch even niet nodig.

In 100 gram kruidnoten (die van Bolletje althans) zitten 440 kilocalorieën – een kleine 7 kilocalorie per pepernoot. En van die 100 gram is 32 gram suiker. Neem je de chocoladevariant dan zit je op 44 gram suiker per 100 gram, 0,8 per pepernoot.

Even vergelijken. Eén suikerklontje weegt gemiddeld 5 gram. In 100 gram mandarijnen, ook populair in december, zit 9,2 gram suiker. In chips zit minder, op het etiket van Lay’s paprika vind je 2,1 gram suiker per 100 gram (maar die zijn natuurlijk weer te zout en te vet). Terwijl 50 gram een gezonde dagelijkse hoeveelheid suiker is, volgens Wereldgezondheidsorganisatie WHO – dat is niet meer dan 10 procent van de dagelijkse hoeveelheid calorieën. Zo’n zestig pepernoten. Maar dan moet je verder alle boterhammen (5 gram per snee!), mandarijnen en frisdrank laten staan.

Al die suiker is een probleem. Mensen die veel suiker eten, zijn vaker te dik en hebben meer kans op diabetes en hart- en vaatziekten. En wie veel pepernoten of andere lekkernijen eet, is geneigd minder gezond voedsel, ja ook mandarijnen, te eten. En dan hebben we het nog niet over gaatjes in de tanden.

Doe de test

Daarom is december de uitgelezen maand om de suikerconsumptie van Nederland te onderzoeken. Op nrc.nl/suikertest is vanaf nu een suikertest te doen. De test is ontwikkeld in samenwerking met het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie. Het geeft inzicht in de persoonlijke suikerconsumptie, inclusief ‘verborgen suikers’ zoals die in brood of soep.