Vechten om de mobiele klant

T-Mobile in de verkoop en agressieve tarieven van Tele2: consumenten profiteren van beweging op de telecommarkt.

Telecomaanbieder Tele2 maakt reclame in Leeuwarden. Foto Laurens Aaij / Hollandse Hoogte

Het Nederlandse telecomlandschap zal er over een paar jaar heel anders uitzien. Tenminste, wanneer zoals verwacht de mobiele provider T-Mobile wordt verkocht aan een groep investeerders of aan kabelmaatschappij Ziggo.

Deutsche Telekom, eigenaar van T-Mobile, vraagt naar verluidt 3 miljard euro voor het derde netwerk van Nederland. Volgende week brengen de geïnteresseerde partijen hun bod uit. Dat zijn in ieder geval een groep private equity-investeerders en hoogstwaarschijnlijk Liberty Global, eigenaar van kabelaars Ziggo en UPC die vorig jaar fuseerden.

Liberty Global voerde eerder al gesprekken met Vodafone over een samenwerking in Nederland, maar die onderhandelingen zijn afgebroken. Met T-Mobile erbij zou de kabelaar een sterkere concurrent zijn voor KPN, dat klanten wint door ze zowel een vast netwerk als een mobiel netwerk aan te bieden. Quadplay heet dat: één abonnement voor vast en mobiel internet, tv en telefoon. Met extraatjes, zoals meer mobiele data, voorkomen providers dat klanten overstappen.

Ziggo heeft nu alleen vaste verbindingen en is wederverkoper van Vodafones mobiele netwerk. Het is lucratiever om een eigen netwerk te beheren. In België deed Ziggo-eigenaar Liberty Global daarom al een bod van 1,3 miljard euro op mobiele provider Base, dat nog altijd wacht op toestemming van de EU.

Zouden Vodafone of KPN geen interesse hebben om T-Mobile over te nemen? Het is onwaarschijnlijk dat ze daarvoor toestemming krijgen. De Tweede Kamer wil dat er in Nederland minstens vier partijen met elkaar concurreren om de prijzen voor mobiele data laag te houden.

Dat lijkt te lukken. Deze week maakte Tele2, de nieuwkomer, de prijzen bekend voor 4G, de snelle mobiele verbinding. Tele2’s 4G-pakketten concurreren behoorlijk met de aanbiedingen van Vodafone en KPN: voor 35 euro per maand biedt Tele2 24 gigabyte aan mobiele data en onbeperkt sms- en telefoonverkeer.

Weliswaar is het 4G-netwerk van Tele2 op dit moment nog niet landelijk dekkend en is het nog een kleine provider, toch ligt het voor de hand dat de grote providers ook hun aanbod zullen verruimen.

Terwijl op het mobiele netwerk de gigabytes om je oren vliegen, zijn er op het vaste net weinig spectaculaire verbeteringen te melden. Op dit moment profiteert KPN van de fusieperikelen die Ziggo bezighouden. KPN stunt met een tijdelijk aanbod van 35 euro per maand voor internet, telefonie en tv.

Er zijn drie manieren om snel internet in huis te halen: kabel, glasvezel en dsl (via de koperlijn). In deze markt lijkt sprake te zijn van verzadiging. Ook al zijn de datasnelheden van de kabelaars gemiddeld hoger dan die van KPN’s netwerk, dat is geen argument meer om een abonnement te nemen. Ziggo verliest daarom op dit moment veel klanten aan KPN: een lagere prijs weegt zwaarder dan hogere snelheid.

Rem op snel breedband

Zowel KPN als Ziggo zetten de rem op hun investeringen in snellere breedbandverbindingen. KPN sluit minder huishoudens op het glasvezelnet aan dan voorheen en Ziggo installeert op dit moment modems die gebruik maken van zogeheten Docsis 3.0-technologie. „Dat betekent dat het nog jaren duurt voordat de veel snellere Docsis 3.1-standaard in Nederland ingevoerd wordt”, aldus Ed Achterberg van Telecompaper.

Dit onderzoeksbureau hield woensdag in Den Haag een congres. De nadruk lag op het samensmelten van telecom-, media- en techbedrijven. Providers ontwikkelen eigen tv-programmering – Ziggo met zijn eigen sportzender, KPN met eigen programma’s. Tegelijkertijd groeit het aanbod van online videodiensten. Als antwoord op Netflix introduceerde KPN een eigen online tv-pakket, Play. Daarmee loopt het telecombedrijf (ver) vooruit op consumenten die in de toekomst alleen nog maar een internetverbinding willen afnemen en hun eigen online tv-aanbod bepalen: een vleugje Uitzending Gemist, een scheut Netflix en YouTube en een paar live tv-kanalen.

Met name jongere kijkers willen zo’n internet-only abonnement, blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Maar vooralsnog biedt geen enkele grote provider het aan.