Van Koopkathedraal naar Wereld van Smaak

Wat zijn de nieuwe, beste restaurants van Rotterdam? Wat is er verder te beleven op culinair gebied? Frank van Dijl en Wim de Jong brengen wekelijks voor NRC in kaart wat de stad te bieden heeft.

Koningin Máxima opende De Wereld van Smaak vorig jaar. Het concept kwam tot nu toe onvoldoende uit de verf. Robin van Lonkhuijsen/ANP

De Markthal is in een jaar tijd een onbetwiste wereldster geworden. De Wereld van Smaak, het als kenniscentrum annex kookwerkplaats gedachte onderdeel van de Markthal, is daarentegen nog onvoldoende uit de verf gekomen.

Om dat te veranderen is Ellen Scholtens aangetrokken als creatief directeur. Zij was in 2013 de drijvende kracht achter het World Food Festival dat in Rotterdam werd gehouden. Eerder was ze culinair journalist van Rotterdamse kranten als Het Vrije Volk, Rotterdams Dagblad en Algemeen Dagblad.

Op 27 november gaat De Wereld van Smaak na een flinke verbouwing weer open, onder meer met een professioneel keuken voor de inrichting waarvan een fonds van de Europese Unie kon worden aangesproken. Die keuken vormt het decor van het televisieprogramma De wereld van Smaak dat Sanne Heijen en Arno Raymakers vanaf 3 januari vijftien zondagochtenden achter elkaar presenteren op RTL. De opnamen beginnen in december. De uitzendingen moeten meer reuring geven aan De Wereld van Smaak.

Meer dan koopkathedraal

Met het vernieuwde De Wereld van Smaak, tot voor kort in de praktijk eerder een horecagelegenheid zoals er in de Rotterdamse toeristentrekker (acht miljoen bezoekers in één jaar) meerdere zijn, moet de Markthal uitstralen dat zij meer is dan dát - en vooral meer dan de ‘Koopkathedraal’ waarover soms smalend wordt gesproken en waar het consumentisme hoogtij viert. Educatie en entertainment gaan er hand in hand.

Of, zoals Ellen Scholtens zegt: „De Wereld van Smaak wordt professioneel. Het wordt een combinatie van kookwerkplaats, educatief centrum, inspiratiebron en proefcafé.” Dat laatste komt in de zuidelijke ‘plint’, zoals de beganegrondvloeren in de wanden van de Markthal worden genoemd. Scholtens bewaakt de culinaire koers van De Wereld van Smaak en is verantwoordelijk voor de programmering, zowel voor de doelgroep business-to-business als voor het algemene publiek. Zo staat vanaf 23 november de maandagavond in het teken van ‘filmhappen’. Er worden foodfilms en documentaires vertoond; de kijkers krijgen het eten dat daarin aan bod komt, geserveerd.

In de maand december zijn er de kerstworkshops. „Dat wordt erg leuk”, zegt Scholtens. „Je gaat met elkaar boodschappen doen op de vloer van de Markthal. Daarna ga je naar De Wereld van Smaak om aan de kookeilanden de gerechten te bereiden en vervolgens eet je die lekker met elkaar op. Of je nu een honderd procent vegetarisch kerstdiner wilt bereiden of liever traditioneel met wild aan de slag gaat, wij bieden die kookworkshops aan en de groene draad daarin is de Markthal.”

Groene draad?

Scholtens: „Ja, want we gaan niet alleen uit van heerlijk eten, maar ook, of vooral, van eerlijk eten.”

Andere publiekstrekkers moeten de workshops worden waarin je leert om hapjes te maken uit de hele wereld, van sushi’s tot tapas. In het verlengde daarvan denkt Ellen Scholtens aan iets als „heel de wereld bakt” en de woensdagmiddagen zijn ideaal voor kinderkookfeestjes. De kennis die in de Markthal aanwezig is, komt goed van pas in masterclasses wild, vis, asperges - you name it.