‘Schiphol is niet eerlijk over tax-free’

Voor je vlucht nog even snel een ‘belastingvrij’ luchtje kopen? Dat is lang niet altijd zo voordelig als de marketing van de See Buy Fly-winkels op luchthavens doet geloven, zegt de Consumentenbond. De organisatie vindt het misleidend dat luchthavens, waaronder Schiphol, adverteren met belastingvrij winkelen.

„De term tax-free suggereert dat reizigers een belastingvoordeel hebben als ze buiten de EU reizen”, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond tegen persbureau ANP. „Een koptelefoon waar 21 procent btw op zit, zou voor de reiziger naar bijvoorbeeld Brazilië 21 procent goedkoper moeten zijn dan iemand die naar Frankrijk vliegt. Dat dat niet het geval is, is verwarrend, en voelt oneerlijk: het btw-voordeel gaat hier niet naar de klant maar naar de winkelier.”

De Consumentenbond wijst erop dat voor vluchten binnen de Europese Unie en de Schengenzone belastingvrij winkelen al sinds 1999 is afgeschaft. Combée wil daarom dat de winkels hun prijsbeleid aanpassen.

De Reclame Code Commissie stelt tegen deze krant dat zij nog geen klachten van consumenten heeft ontvangen over dit onderwerp. Schiphol zegt dat het juist expres de prijs gelijk heeft getrokken voor iedereen en lijkt niet van plan zijn beleid te veranderen.