Mobiel telefoongebruik in Nederland in vier graphics

Foto ANP/ Remko de Waal

Het gebruik van smartphones in Nederland blijft maar stijgen: 68 procent van de Nederlanders heeft er inmiddels eentje. Dat blijkt uit een onderzoek van Deloitte.

Dit is ons mobiele telefoongebruik in vier graphics.

Samsung populairst

Bij Nederlandse telefooneigenaren zijn zowel vorige telefoons als huidige telefoons het vaakst van het merk Samsung. Apple staat op nummer twee, maar heeft relatief gezien wel de grootste groei in populariteit. Nokia wordt steeds vaker vervangen door een ander merk.

Niet altijd maar een nieuw toestel

Vooral Apple-gebruikers vervangen hun telefoon niet alleen wanneer deze kapot is, maar bijvoorbeeld ook als er een nieuw model uitkomt: 44 procent van de gebruikers zegt de nieuwste iPhone te kopen. Daarmee wijken ze behoorlijk af van de meerderheid. Meer dan de helft van de Nederlanders met een ander merk telefoon - 55 procent om precies te zijn - vervangt een toestel alleen wanneer de huidige kapot is.

Mede doordat mensen een toestel pas vervangen als deze kapot is, wordt sim-only steeds populairder, volgens Deloitte. In 2014 had 16 procent van de Nederlanders een dergelijk abonnement. Nu is dat 37 procent.

Providers

KPN is het populairste mobiele netwerk onder Nederlanders, maar de provider verloor wel bijna 5 procent van de gebruikers. Ook Vodafone en T-Mobile zijn er niet op vooruit gegaan.

Volgens Deloitte worden de grote merken minder populair door de opkomst van submerken. Vooral Vodafone’s Hollands Nieuwe (groeide met 300 procent) en KPN’s Simyo (groeide met 60 procent) hebben hier een groot aandeel in. Zo blijven de grote merken alsnog verdienen aan ‘weglopende’ klanten.

Keuze voor een provider

Vooral de prijs beïnvloedt bij welke provider we een abonnement afsluiten. Als tweede vinden Nederlanders een goede internetverbinding van belang.