11.620 rottende vaatdoekjes

Symbool van reinheid of het toppunt van smerigheid? Een blije gele kleur of wringende giftint? Het bekende gele schoonmaakdoekje fascineert conceptueel kunstenaar Marie Lexmond al jaren. Voor haar installatie Yellow Interior in 11.620 parts bekleedde ze met ruim tienduizend doekjes een volledig interieur, inclusief muren, meubels, vuilnisbak en kopjes. Samen met een team vrijwilligers naaide ze negen maanden aan een stuk ruim 300 vierkante meter gele doekjes aan elkaar. De helft verbonden ze met de hand. „Alle naden moesten heel precies doorlopen”, zegt Lexmond. Met een smetteloze constructie wilde ze „een artistieke vorm geven aan twee overlevingsstrategieën om met huiselijk geweld om te gaan: smetvrees en overmatige dwang tot perfectie”.

Na een maand tentoonstellen in een buitenruimte – Het Oog – van het Van Abbemuseum in Eindhoven blijft van die reinheid echter weinig over. De gifgele kleur maakt steeds meer plaats voor zwarte looppaadjes, witte bleekplekken en bruine vochtkringen. De schimmels tieren welig en de constructie trekt krom.

Het openbare verval was een bewuste keuze van de kunstenaar. „In het begin straalde het goddelijk, nu wordt het steeds menselijker en normaler. We hebben allemaal onze pijn- en smetplekken. Die poets je niet zomaar weg.”