Ik voel me bekocht: we mochten alleen voor de vorm inspreken

Ik woon op de Bergse Linker Rottekade, een prachtig stuk langs de Rotte, waar heel veel Rotterdammers dagelijks recreëren. Er wordt veel gevaren, geroeid, gefietst en gewandeld. Rotterdam wordt omgeven door snelwegen, zo niet dit stuk. Het is een mooi groen en waterrijk gebied en daardoor een zeer druk bezochte route waar men geniet van het water, het groen, de vogels en helemaal door kan fietsen en varen langs de Rotte tot de Rottemeren zonder een snelweg tegen te komen.

Dat er een snelweg voorzien was, wisten wij reeds toen we 13 jaar geleden aan de Rotte kwamen wonen. Ik heb destijds zeker protest aangetekend, maar toen vrij snel duidelijk werd dat het plan door zou gaan, heb ik de mogelijkheid aangegrepen om in de Gebiedstafel Terbregse Veld plaats te nemen, opgestart door en onder leiding van Rijkswaterstaat. Er werd door de bewoners continu constructief meegedacht. Geen cynisme, maar goede hoop om gehoord te worden en met elkaar tot een goede inpassing te komen. Iedereen heeft hier naast zijn baan veel tijd ingestoken.

De teleurstelling is daarom des te groter, dat we nu te horen krijgen dat er voor een goede inpassing van de snelweg geen budget meer is!

Mijn conclusie: de inspraakprocedure is dus voor de vorm geweest. Men wordt aangehoord, maar er wordt niets mee gedaan. Ik vraag de minister daarom met klem nogmaals naar de voorgestelde inpassingsmogelijkheden te kijken en daar budget tegenover te stellen. Ik zou zeggen: als er geen budget is voor een goede inpassing, dan moet de conclusie zijn dat er geen geld is voor de snelweg!

De ervaring leert dat meer asfalt aanleggen uiteindelijk niet leidt tot minder files. Zodra de weg klaar is, gaan de mensen er gebruik van maken. In het begin rijdt het zo goed door, dat steeds meer mensen weer de auto pakken, zodat na een tijdje de file als vanouds op het traject staat Het nieuwe werken en goede trein verbindingen moeten en zullen ook leiden tot steeds minder woon- werkverkeer.

De overheid gaat goud geld uitgeven aan een weg terwijl ze het verminderen van het woon werk verkeer zou moeten stimuleren en de gezondheid van de omwonenden en recreërend Rotterdam zou moeten beschermen.