‘EU-ambtenaren waren klokkenluiders Volkswagen’

De autoleverancier zou een toenmalig eurocommissaris al in 2011 hebben verteld dat Volkswagen de uitstoot manipuleerde.

Foto Peter Steffen/EPA

Het dieselschandaal bij Volkswagen dat in september naar buiten kwam, is via een autoleverancier en EU-ambtenaren aan het rollen gebracht. Dat schrijft het Duitse tijdschrift WirtschaftsWoche op basis van documenten en een interview met Mary Nichols, hoofd van de California Air Resources Board (CARB).

De autoleverancier zou de toenmalige eurocommissaris voor Industrie, de Italiaan Antonio Tajani, al in 2011 hebben verteld dat Volkswagen de uitstoot van zijn auto’s manipuleerde. Toen er tot frustratie van EU-ambtenaren geen actie volgde, lichtten zij de Amerikaanse milieuorganisatie International Council on Clean Transportation (ICCT) in. Deze organisatie onderzocht de affaire en speelde de resultaten onder meer door aan CARB en de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA). De laatstgenoemde overheidsorganisatie maakte het gesjoemel met software wereldkundig. De huidige Europese industriecommissaris, de Poolse Elzbieta Bienkowska, wilde desgevraagd niet reageren op de bevindingen van het Duitse weekblad.

Volkswagen denkt dat in totaal bij 11 miljoen auto’s sjoemelsoftware is geïnstalleerd. Ook zijn bij 100.000 benzineauto’s “onregelmatigheden’’ aangetroffen, volgens het concern.

Omzet

Het schandaal heeft vooralsnog weinig effect op de omzet van de Volkswagengroep. Het moederconcern van onder meer Volkswagen, SEAT, Skoda, Porsche en Audi verkocht in oktober 3,5 procent minder auto´s ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De verkoop van het aantal Volkswagens lag 5,3 procent lager dan in 2014 in dezelfde periode. In de Verenigde Staten geeft het autobedrijf klanten 2.000 dollar korting als zij hun oude Volkswagen voor een nieuw model inruilen.