Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Dreamliner komt als geroepen voor KLM

Grotere ramen, moderne verlichting en wifi aan boord. Als morgen de eerste Boeing 787 van KLM landt op Schiphol kunnen passagiers uitkijken naar een fijnere vlucht. Maar voor KLM is het belangrijkste dat hun nieuwste toestel tot wel 20 procent minder brandstof verbruikt. Dat scheelt flink in de kosten, schrijft de Telegraaf.

De kostenbesparing wordt vooral gerealiseerd doordat het vliegtuig van composietmateriaal is gebouwd. Dat maakt de Boeing 787 veel lichter zodat minder brandstof nodig is.

Dit modernste type vliegtuig komt tamelijk laat, vindt analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen in de Telegraaf:

“KLM begint laat met de vervanging van hun relatief oude vloot door druk op de kas.”

KLM moest volgens de krant inderdaad flink zoeken naar geld om de 21 nieuwe toestellen te financieren. De Europese Investeringsbank zou geld hebben geweigerd, maar de Bank of China wilde wel instaan voor een investering aan de geplaagde luchtvaartmaatschappij.

Nederlanders blij met deeleconomie

Nederlanders kijken overwegend positief naar de ‘sharing economy’ (deeleconomie). Apps die het makkelijker maken kennis of bezit te delen, zoals Peerby en Snappcar, maken het leven voor de meeste Nederlanders leuker, blijkt uit een peiling van TNS-Nipo waar de Volkskrant over schrijft.

Veelgehoorde kritiek: de deeleconomie maakt rijken rijker en vergroot de ongelijkheid. Daar is 55 procent van de Nederlanders het niet mee eens. Sterker, de deeleconomie zorgt voor meer sociale samenhang en ontmoetingen tussen mensen, denken veel Hollanders. Tweederde van de Nederlanders denkt dat het delen van bezit leidt tot meer onderling contact.

In Nederland geen taferelen als in San Francisco kortom. Daar trokken boze burgers naar het hoofdkantoor van AirBnB om te protesteren tegen torenhoge huizenprijzen waar deze deelsite volgens hen aan bijdraagt. Toch zijn nog niet heel veel Nederlanders actief: eenderde van de Nederlanders heeft nog maar een product of dienst aangeboden op een deelplatform.

‘MKB-ers, kom naar de beurs!’

De Telegraaf heeft een interview met Maurice van Tilburg, bestuursvoorzitter van EuroNext, de Amsterdamse beurs. Hij wil handelen op de beurs toegankelijker maken voor gewone burgers, maar hij wil ook dat kleinere Nederlandse bedrijven eenvoudiger naar de beurs kunnen om geld op te halen.

Voor kleine bedrijfsleningen is het nu eenvoudiger om op de beurs financiering te zoeken. Door gestandaardiseerde regelgeving vallen de kosten daar lager uit, aldus de voorzitter van de beurs. Dat is goed voor deze bedrijven, nu banken moeilijker zijn in het verstrekken van leningen.

Het irriteert Van Tilburg dat door zorgplicht en toezicht de keuze voor beleggers op de beurs afneemt. Van Tilburg:

“Je mag in Nederland wel naar een casino lopen en al je geld op rood zetten, of crowdfunding omarmen, maar beleggen in een transparant, beursgenoteerd bedrijf wordt je steeds moeilijker gemaakt. Ik zou willen dat zolang het maar transparant is waarin je belegt, je zelf kunt kiezen.”