Crowdfundingactie voor doorstart levert 100.000 euro op

De crowdfundingactie die fans van Man bijt hond opgezet hebben om het programma online voort te zetten, heeft 100.000 euro opgeleverd. In veertig dagen hebben ruim 1.300 donateurs hun portemonnee getrokken voor een doorstart. Het initiatief Red Man bijt hond heeft al een optie op de licentie van het programma. Daarover zijn de initiatiefnemers van de actie in onderhandeling met het Vlaamse productiehuis Woestijnvis. Lukt het een deal te sluiten, dan zal het programma begin 2016 weer te zien zijn. Initiatiefnemer Jeroen van Leeuwen: „Er ligt een voorstel bij Woestijnvis. Over de details moeten we nog praten; komende maandag gaan we weer in gesprek. Maar als de deal niet zou kunnen doorgaan, hadden we deze crowdfundingactie natuurlijk nooit opgezet.”

De rechten van Man bijt hond blijven van het Vlaamse productiehuis. Zowel bedrijven als fans van het programma hebben gedoneerd. Bedrijven kunnen in ruil voor een donatie de Babbelbox laten langskomen. En ook gesponsorde content is mogelijk. „We hebben meer commerciële mogelijkheden zonder de inhoud geweld aan te doen. Maar het moet niet gesponsord voelen. Daar hebben we de volledige vrijheid in gekregen”, legt Van Leeuwen uit.

Met het geld dat is opgehaald, kunnen de programmamakers „drie, vier of vijf maanden” filmpjes produceren. Een club van acht mensen zal de show maken.

De makers, oud-medewerkers van Man bijt hond, zijn niet van plan een dagelijks programma te maken, zoals Man bijt hond dat altijd was. „Elke week willen we drie of vier items maken en dat samenvoegen tot een aflevering per week.” (NRC)