KLM verliest belang in Franse tak Transavia

Het indirecte belang van KLM in de Franse tak van budgetmaatschappij Transavia wordt overgeheveld naar een apart bedrijf, Transavia Company. KLM-dochter Transavia Nederland bezit 40 procent van de aandelen van Transavia Frankrijk. Deze aandelen gaan naar Transavia Company. Daarnaast overweegt Air France-KLM om een minderheidsbelang van Transavia Nederland over te hevelen naar Transavia Company.

Dat hebben minister Dijsselbloem (Financiën, PvdA) en staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) gisteren geschreven in antwoord op Kamervragen over het eigendom van Transavia. De Kamer is bezorgd over de interne verschuiving bij Air France-KLM omdat men vreest dat KLM en Transavia minder zelfstandig kunnen opereren.

Volgens Dijksma is het schuiven met de aandelen onderdeel van een strategie om Transavia beter te laten concurreren met andere budgetmaatschappijen, zowel op vliegveld Charles de Gaulle bij Parijs als op Schiphol. De overheveling is volgens haar niet nadelig voor Schiphol, omdat Transavia Frankrijk geen vluchten vanaf Schiphol uitvoert. De staatssecretaris zei dit gistermiddag tijdens haar eerste debat met de Tweede Kamer over haar nieuwe portefeuille, nadat ze die overnam van de op 28 oktober opgestapte Wilma Mansveld.

Bij de oprichting in 2007 van Transavia Frankrijk ging 40 procent van de aandelen naar Transavia Nederland, 60 procent naar Air France. Het Franse belang van 60 procent gaat volgens Dijksma en Dijsselbloem niet naar Transavia Company. Waarom het Franse belang bij Air France blijft, beantwoordt Dijksma later schriftelijk.

Naast de overheveling van het belang in Transavia Frankrijk speelt een ander voornemen van Air France-KLM: de overheveling van een minderheidsbelang in Transavia Nederland van eigenaar KLM naar Transavia Company. Hierover zijn de gesprekken nog gaande, zei Dijksma.