Singles’ Day: Chinezen massaal op koopjesjacht

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het is weer de elfde van de elfde, en in China betekent dat: Singles’ Day! Het jaarlijkse winkelfestival van Alibaba ging van start met een optreden van James Bond, oftewel Daniel Craig, en Kevin Spacey in een televisiegala om het evenement te promoten. In het eerste half uur dat de kortingen online stonden, bereikte de omzet een bedrag van 20 miljard yuan (2,93 miljard euro).

Veel Chinese koopjesjagers hadden hun aankopen al klaargezet in hun online winkelwagen om, zodra het middernacht werd, de aankoop te bevestigen. De South China Morning Post citeert Alibaba dat claimt dat in de eerste 12,5 minuten 10 miljard yuan (1,47 miljard euro) werd uitgegeven.

Dat eerste uur winkelden zo’n 45 miljoen mensen online. Daarvan deed zeventig procent aankopen via de mobiele telefoon. CEO Daniel Zhang verwacht dit jaar een nieuw record te bereiken:

“Chinese consumenten zullen de wereld verrassen met hun sterke koopkracht.”

Het meest recente record stamt van een jaar geleden, toen Alibaba op Singles’ Day een omzet bereikte van 57 miljard yuan (8,36 miljard euro). Dat is drie keer het bedrag dat Amerikanen uitgeven tijdens het weekend van Thanksgiving. Zie hier het promotiefilmpje met Kevin Spacey, oftewel ‘president Frank Underwood’.

Anbang koopt Amerikaanse verzekeraar

Na de overname van VIVAT Verzekeringen in Nederland, en het Belgische Fidea Assurances, heeft Anbang nu zijn pijlen gericht op de Amerikaanse verzekeraar Fidelity & Guaranty Life. Anbang wil 1,57 miljard dollar (1,46 miljard euro) neerleggen voor de overname. Dat is 26,80 dollar (24,90 euro) per aandeel.

Volgens China Daily maakt die aankoop Anbang de grootste speler op de Amerikaanse verzekeringsmarkt. In een verklaring stelt Anbang dat de overname in lijn is met de globaliseringsstrategie van het bedrijf:

“Deze transactie zal waarde vermeerderend werken voor klanten van zowel Anbang en FGL.”

De deal moet nog worden goedgekeurd door de Amerikaanse autoriteiten, maar wordt verwacht voor het tweede kwartaal van 2016. Anbang is niet het eerste Chinese bedrijf dat buitenlandse verzekeraars opkoopt. In mei kocht Fosun International het Amerikaanse Ironshore voor bijna 2 miljard dollar (1,86 miljard euro).

Eerste vlucht voor Mitsubishi’s vliegtuig

Japans eerste eigen lijnvliegtuig, de Mitsubishi Regional Jet, heeft voor het eerst gevlogen. De maiden flight had inmiddels vijf jaar vertraging opgelopen, schrijft The Wall Street Journal. Het toestel steeg op van Nagoya Airport en vloog een uur rond voor het weer landde.

Het vliegtuig wordt ontwikkeld door een dochterbedrijf van Mitsibishi Heavy Industries. Sinds de Tweede Wereldoorlog bouwde Japan geen eigen vliegtuig meer. De toestellen die op de markt komen bieden plaats aan zeventig tot negentig passagiers. Met een kostprijs tussen 46,3 miljoen dollar (43 miljoen euro) en 47,3 miljoen dollar (43,95 miljoen euro) moet het Japanse vliegtuig concurreren met toestellen van het Braziliaanse Embraer of het Canadese Bombardier.

Ondanks alle vertragingen houdt Mitsubishi vast aan het plan om in 2017 de eerste vijftien vliegtuigen te leveren aan All Nippon Airways. Volgens Mitsubishi zijn er in totaal 223 toestellen besteld.