Europese Unie eist binnen tien dagen nadere uitleg van VW over het emissieschandaal

De Europese Unie eist tekst en uitleg van Volkswagen over het emissieschandaal. Brussel wil precies weten hoeveel dieselauto’s van welk type zijn uitgerust met de sjoemelsoftware. Dat heeft Europees commissaris Miguel Arias Canete (Klimaat en Energie) Volkswagen in een brief laten weten. De Duitse autofabrikant krijgt tien dagen de tijd om te antwoorden.

De Duitse toezichthouder KBA (Kraftfahrt Bundesamt) heeft laten weten alle betrokken modellen in Duitsland te testen. Het KBA gaat de uitstoot van CO2 en het brandstofgebruik van de auto’s nameten. In een verklaring zegt de autoriteit te zullen uitzoeken hoe VW en alle toeleveranciers met deze eigen gegevens zijn omgesprongen. Vorige week maakte VW bekend dat niet alleen is geknoeid met de registratie van de uitstoot van stikstofoxide, maar ook met CO2-uitstoot. Zeker 800.000 auto’s zouden meer uitstoten dan de fabrikant op papier had gemeld. Niet alleen Volkswagens, maar ook Skoda’s, Audi’s en Seats, merken die deel uitmaken van het Volkswagen-concern.

Deze nieuwe onthulling was naar buiten gekomen na intern onderzoek naar aanleiding van de eerste melding van sjoemelsoftware in dieselauto’s.

De EU heeft bijzondere aandacht voor de emissie van CO2 omdat die een belangrijke rol speelt in de opwarming van de aarde.

De Commissie publiceert ieder jaar een lijst met de gemiddelde uitstoot van alle autofabrikanten. Wie daarboven uitkomt, moet een boete betalen. Zo heeft Ferrari in 2013 20.000 euro moeten betalen.

Dit jaar is de lijst nog niet verschenen omdat de Commissie „de laatste ontwikkelingen” wil verwerken.

Commissaris Canete vraagt in zijn brief aan Volkswagen om concrete cijfers over het aantal modellen en het aantal auto’s waarmee is geknoeid. Ook eist Brussel een inschatting van VW van de werkelijke uitstoot. De Duitse autofabrikant heeft tegenover persbureau AFP bevestigd dat de brief is ontvangen. VW beraadt zich op een antwoord. (NRC)