Spelen alsof het een bokswedstrijd is

Met gelegenheidsgroep The Arcs omarmt Dan Auerbach opnieuw de soul. „Deze plaat maken voelde als vakantie.”

The Arcs met drummer Homer Steinweiss en bassist Nick Movshon van The Dap-Kings en rechts frontman Dan Auerbach. Foto Richard Swift

Hobbyband? Dan Auerbach fronst zijn wenkbrauwen als dat woord valt. Zijn gelegenheidsgroep The Arcs neemt hij minstens zo serieus als The Black Keys, het succesvolle duo met drummer Patrick Carney met wie hij zich in de afgelopen tien jaar uit de Amerikaanse garagerockunderground losmaakte.

Spelen met The Arcs is wat Auerbach in een hiaat van Black Keys-activiteiten het liefste doet: een rockband die funk en soul omarmt zoals de platenlabels Dap-Tone en Truth & Soul het doen. Het is niet toevallig dat drummer Homer Steinweiss en bassist Nick Movshon van The Dap-Kings deel uitmaken van The Arcs, net als duizendpoot Leon Michels die als medeoprichter van Truth & Soul betrokken was bij platen van Amy Winehouse en Adele.

Het The Arcs-album Yours, Dreamly is een product van onstuitbare muziekliefde, zegt Auerbach. „Toen we in Muscle Shoals waren om het Black Keys-album Brothers op te nemen, draaiden Pat (Carney) en ik niets anders dan de fantastische plaat My World van Lee Fields. Keihard tetterend uit de speakers terwijl we rondreden in onze huurauto. Een oude soulzanger met een nieuwe sound, cooler kon het niet. Op de hoes vond ik de namen van Leon, Homer en Nick.” Hij en Carney vroegen Leon Michels als toetsenman in de liveband van The Black Keys en van het een kwam het ander. „The Arcs bestaat uit echte studioratten”, zegt Auerbach. „De opnamestudio is onze natuurlijk habitat; we zitten er liever dan in onze woonkamers. Deze plaat maken voelde als vakantie.”

Yours, Dreamily klinkt speelser, funkier en soms ook rommeliger dan The Black Keys. De vrouwelijke mariachiband Flor de Toloache levert gastbijdragen en met ‘Outta my Mind, Put a Flower in your Pocket’ en ‘Stay in my Corner’ voegt Dan Auerbach een drietal onweerstaanbare popsongs toe aan zijn oeuvre. De blues blijft een belangrijke inspiratiebron, zegt hij naar aanleiding van de tekstregel ‘Forever stuck in Mississippi, ‘cos Mississippi’s stuck in me’ uit het nummer ‘Velvet Ditch’. „De invloed van de bluesmannen Junior Kimbrough en T-Model Ford sla je er bij mij nooit meer uit. Ik ben een stadsjongen uit Ohio die opgroeide onder de rook van de Firestone-bandenfabriek. In Mississippi trof ik de muzikale vrijheid die mij ertoe bracht om mijn songs ruig en onbevangen op de plaat te zetten.”

Hoewel hij als zanger en gitarist midvoor op het podium staat, vindt Dan Auerbach zich niet belangrijker dan de andere bandleden. „Mijn favoriete bands waren altijd collectieven van gelijkwaardige muzikanten, zoals Booker T. & the MG’s. Bij The Black Keys deel ik de aandacht met Pat, die als drummer zo’n goede showman is dat ik soms in een donker hoekje achterover kan leunen.” Bij The Arcs staat hij op het podium met muzikanten die er ook al bij waren toen ik Dr. John en Lana del Rey produceerde. „Ik kan lezen en schrijven met deze gasten. Op de beste momenten stijgen we boven onszelf uit en kunnen we de hele wereld aan. Als boksers op weg naar de wereldtitel.”