NRC tipt: drie films die je deze week wilt zien

Gruwelijk goor en daardoor geestig, onderhoudend, en een filmfilosofisch droomhuwelijk.

Een scène uit 'Scouts Guide to the Zombie Apocalypse'

Is the Man Who is Tall Happy: Michel Gondry

De Franse knutselfilmer Michel Gondry, bekend van Eternal Sunshine of the Spotless Mind, interviewt taalwetenschapper en -filosoof Noam Chomsky om aan te tonen dat er zoiets als grammaticaal correcte en toch betekenisloze zinnen bestaan.


Het resultaat is een ‘filmfilosofisch droomhuwelijk”, schrijft Dana Linssen:’

‘Gondry besloot om zijn op 16mm opgenomen interview tot handgetekende animatiefilm te verwerken. De film wordt niet ondertiteld uitgebracht, omdat er in beeld al zoveel te lezen valt. Je kunt hem twee keer gaan zien. Of gewoon vertrouwen dat niet alleen ons taalvermogen is aangeboren, maar ook ons filmtaalvermogen.’

Is the Man Who is Tall Happy? Regie: Michel Gondry. In: 10 bioscopen

Scouts Guide to the Zombie Apocalypse: Christopher Landon

Scouts Guide to the Zombie Apocalypse werd door Amerikaanse critici neergesabeld als smakeloos en stupide. Allemaal waar, bovendien is hij ook nog eens seksistisch: de stoere stripper die de jongens bijstaat, draagt hotpants en een strak hemdje.


‘Subtiel is de film inderdaad niet’, schrijft André Waardenburg, ‘maar wel erg leuk:

‘En dat komt dan vooral omdat hij zo grandioos over the top durft te gaan. Het levert veel memorabele scènes op. De beste zijn die waarin seks of lichaamsdelen een belangrijke rol spelen. De meest groteske scène heeft het in zich een cultfavoriet te worden. Een mannelijk geslachtsdeel van een zombie speelt daarin een cruciale rol, meer verraden op deze plaats zou jammer zijn. Het is zo gruwelijk goor dat het weer geestig wordt. Dit is horror waar je haast onvermijdelijk de slappe lach van krijgt.’

Scouts Guide to the Zombie Apocalypse Regie: Christopher Landon. Met: Tye Sheridan, Logan Miller, Joey Morgan. In: 51 bioscopen

The End of the Tour : James Ponsoldt

In 2008 hoort journalist David Lipsky (Jesse Eisenberg) dat cultschrijver David Foster Wallace zelfmoord heeft gepleegd. De ontstelde Lipsky zoekt meteen de tapes van het (uiteindelijk nooit gepubliceerde) lange interview dat hij in 1996 met Wallace had en begint te luisteren, waarna flashbacks tonen wat er twaalf jaar eerder tussen de twee Davids plaatsvond. Een paar maanden na de suïcide van Wallace publiceert Lipsky de gesprekken alsnog in een boek – het stond aan de basis van deze film.


En die film is volgens André Waardenburg ‘zeer onderhoudend’:

‘De [..] film gaat uiteindelijk niet zozeer over Wallace, maar over Lipsky. Die wordt jaloers als zijn vriendin iets te lang met Wallace, van wie zij een fan is, aan de telefoon hangt en probeert voor de ogen van de schrijver diens vroegere vriendin te versieren. [.] Zo wordt The End of the Tour een scherpe schets van de bij vlagen parasitaire, vampierachtige verhouding tussen interviewer en geïnterviewde.’

The End of the Tour Regie: James Ponsoldt. Met: J. Eisenberg, J. Segel. In: 11 bioscopen

Lees ook: interview met acteur Jason Segel: ‘Hoofddoek was zijn schild’